Enter
the Void
Regi:
Gaspar Noé
2009
Drama
Oscar tar droger,
men han är, enligt egen utsago, ingen jävla knarkare! Den ena saken leder till
den andra och det bär sig inte bättre än att han till slut dör. Han blir helt
enkelt skjuten av polisen. Men även om han är död är han inte borta. Hans själ flyter
över staden och tar del av allt som händer. Ett löfte om att skydda sin syster
till varje pris finns kvar och gör kanske att han inte riktigt kan finna ro,
inte ens när han blir kremerad. Den värld som nu finns för Oscar är en helt
annan än den han levde i.
Jag hade oerhört högt ställda förväntningar på den här
filmen och under förtexterna, som blinkar förbi riktigt intensivt, trodde jag
verkligen att jag skulle få se en film bortom allt annat. En film som verkligen
tog ut svängarna när det gällde visuellt skapande. Men på nåt sätt så blir det
aldrig riktigt något av det. Gaspar Noé
lyckas aldrig riktigt göra det intressant. Ingenting verkar egentligen ha någon
betydelse för handlingen och den handling som finns känns bara som en ursäkt
för att kunna flippa ut i långdragna kameraåkningar. Detta gör förstås att det
blir en tekniskt fulländad film men utan nerv. Jag känner inget större intresse
och engagemang någon gång egentligen.
Allting känns väldigt löst sammanhållet och det är väl
hela tanken också kanske. Och visst kan det finnas en poäng med att låta
publiken lägga ihop filmens pussel efter eget huvud och skapa sig en egen
personlig bild av den som inte behöver stämma överrens men någon annans vision
överhuvudtaget. Jag brukar själv gilla sådana filmer men här blir det bara lite
för mycket. Det känns oerhört pretentiöst och inte alls i närheten av det som
förblir referensverket när det gäller Gaspar
Noé för mig, nämligen Irreverible.
Ska man penetrera filmen lite grand så ser jag den som en
existemsiell kommantar på något sätt. Det är centralt i handlingen vad som
egentligen är livet efter detta, om det nu finns något liv efter detta. Oscar
har nyligen börjat intressera sig för en Buddistisk bok när han dör och det är
kanske just detta som är filmens huvudsakliga filosofi. Inte nödvändigtvis en
Buddistisk livsåskådning men i alla fall ett sorts tankemönster om vad som
verkligen händer efter döden. Är reinkarnation svaret på frågan?
Det är en film som tar på krafterna att se. Inte på grund
av några speciellt starka scener utan just för att den är så intetsägande. Men
efter två timmar händer det något som lyfter intresset och jag vet inte riktigt
varför. Det känns bara som att filmen nu sätter igång på riktigt. Jag antar att
det är Oscar som försvinner längre och längre in i tomheten vilket gör filmen
mer och mer intensiv. Det är ingen konventionell avslutning men liksom Irreverisble finns det scener som
kanske först inte visar sig vara speciellt intressanta men som sedan får en
oerhörd inverkan på händelseförloppet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar