Recension: Paranormal Activity - 2007

Paranormal Activity
Regi: Oren Peli
2007

Katie och Micah flyttar in i ett nytt hus i förorten. Hon har sedan barnsben förföljts av något övernaturligt men Micah är skeptisk och tar inte riktigt saken på allvar. Han skaffar en videokamera för att dokumentera vad som händer, men gör samtidigt narr av situationen. När fler och fler oförklarliga händelser trots allt börjar inträffa lovar han Katie att inte provocera den övernaturliga närvaron ytterliggare. Micah fångar grövre och mer mystiska natthändelser med sin kamera som hela tiden övervakar dem när de sover och blir allt mer medveten om att något faktiskt händer runt om dem. Skrämda beslutar de sig för att fly, men Katie ändrar sig i sista stund…

Den här filmen har väl varit på allas läppar en tid nu och jag har äntligen tagit mig i kragen och sett den. Den utspelar sig liksom Blair Witch Project och [REC] helt och hållet genom diegetisk kameraföring, det vill säga genom den videokamera som det unga paret använder för att dokumentera händelserna. Detta gör förstås att man ökar realismen med kvadraten och om det är lika väl genomfört som det är här blir illusionen komplett! Jag tror fullt ut på att det faktiskt är verkliga händelser som visas i filmen även om jag vet att så inte är fallet.

”påverkar åskådaren ända in i märgen!”

Självklart förstärks också denna realism av att det inte är två kända Hollywoodaktörer vi får se framför kameran utan två tämligen okända skådespelare. Jag säger två eftersom det mestadels fokuserar på dessa även om det råkar ha något besök då och då. De lever tätt inpå varandra och utforskar videoinspelningarna antingen samtidigt som vi får se dem. De upptäcker allt som vi upptäcker även om vi får ”första tjing” ibland på natten och de inte riktigt upptäcker vad som hänt förrän morgonen efter.

Spänningen infinner sig egentligen redan från början med blir starkare och starkare och kryper sig på en utan att man egentligen är beredd på det. Man blir mer och mer intresserad av vad det är som händer, man vill liksom ha en lösning och väntar spänt på att något ska uppenbara sig. Dock är det här en film som inte visar för mycket trots att man får se allting. Det kan låta lite märkligt men det är faktiskt helt sant. Man får tänka lite själv och det är i alla händelser att föredra mot att få alldeles för mycket information och gör såklart att spänningen påverkas i en positiv riktning!

Blair Witch Project har inget att komma med”

Det finns tre slut på filmen och även om jag inte vill kalla något av dem för direkt dåligt eller ovärdigt menar jag att två av dem helt klart är att föredra framför det tredje. Men oavsett hur filmen slutat i detaljnivå är resan dit magnifik och bland det bästa jag har sett i sitt sammanhang faktiskt! Blair Witch Project har inget att komma med jämfört med den här. Den besitter en svårslagen stämning som påverkar åskådaren ända in i märgen!

Det finns helt enkelt inga superlativ starka nog för att beskriva den här filmens kvalitéer!