Recension: The Box - 2009

The Box
Regi: Richard Kelly
2009
Thriller/Sci-Fi

Norma och Arthur Lewis (Cameron Diaz och James Marsden) får ett erbjudande som bara inte kan vara sant. De får en låda som innehåller en apparat med en knapp. De får informationen att de genom att trycka på knappen automatiskt kommer att få en million dollar men att deras handling kommer att innebära att någon, som de inte känner, någonstans i världen, kommer att dö! Det är inte ett lätt beslut att fatta, men eftersom de har grava ekonomiska bekymmer trycker slutligen Norma på knappen. Mycket riktigt belönas de med en million dollar, men ganska snart inser de att de tagit fel beslut…

Det här är en film med en handling som gör att jag har haft enormt högt ställda förväntningar ända sedan jag först hörde talas om den. Faran med det är förstås att extremt få filmer lever upp till den sortens förväntningar, och det gör inte den här heller om jag ska vara ärlig. Jag tror det kunde ha fungerat hur bra som helst som ett avsnitt i serien Amazing Stories eller The Twilight Zone, men som långfilm blir det lite för tunt och långdraget. Man får lite för lite information och mysterierna är lite för oförklarliga för att intresset ska hållas kvar hela tiden.

Men skådespeleriet är stabilt och även om ingen briljerar är det trevligt att det är lite kända skådespelare i de stora rollerna! Samtidigt blir det lite av en berättelse där ytan blir viktigare än innehållet, och det säger jag även om filmen inte innehåller några häpnadsväckande effekter eller liknande. Kanske är det så att de kända skådespelarna tackade ja till att medverka eftersom Richard Kelly tidigare gjort Donnie Darko, som ju rönt stor framgång, som kultfilm inte minst!

Men det här blir bara lite kvasiintellektuellt och inte lätt att ta riktigt på allvar. Det finns visserligen gott om möjligheter till metaforer år alla möjliga håll, existentiella inte minst, och moraliska dilemman ligger ju lite i filmens uppenbara handling. Men också frågeställningar om vad vi (människan) egentligen är kapabla till att göra för att skydda det vi älskar högst och mest av allt, vår egen avkomma. Det blir en fråga om uppoffring och ställningstagande mellan pest of kolera.

Man skulle väl också kunna säga att det är en film om ett gigantiskt experiment, då hela handlingen kretsar kring det, men det är oklart vilka eller vem som egentligen ligger bakom. Antingen är det så enkelt att det är myndigheterna, vilket ju skulle få filmen att bli samhällskritisk i någon mån, eller så kanske det rör sig om någon form av utomjordisk intelligens som testar hela mänskligheten, vilket ger en helt annan sorts betraktelse.

Men svaren är som sagt få och det är kanske det som måste till för att lura folk till att tro att det här är en komplicerad film med en mycket djup handling. Eller så är det jag som inte förstår vad det är som ska vara så komplext!

Recension: Beowulf & Grendel - 2005

Har man sett några filmatiseringar av den här klassiska berättelsen som skrevs för över tusen år sedan blir man naturligtvis nyfiken på att ytterligare utveckla sin referensram. Tyvärr bidrar dock denna film inte med något nytt under solen även om själva historien framsälls mera mänskligt än många av de andra ”monster-filmerna”. Grendel är ett troll och inget monster egentligen och berättandet känns faktiskt ganska trovärdigt! Oförätt som hämnas med oförätt som föder oförätt är väl en ganska bra beskrivning. Det är inte särskilt väl genomfört när det kommer till skådespelarinsatser även om det kanske är kul, att som svensk, att få se Stellan Skarsgård i en betydande roll. Som Beowulf ser vi Gerald Butler och han funkar väl i och för sig utmärkt även om man ibland får känslan av novellfilm gjord för och av ungdomar. Lite överdrivet kanske, men vissa vibbar går helt klart åt det hållet. Så, det här kanske inte är den bästa filmatiseringen och inte den intressantaste heller, men jag ångrar i alla fall inte att jag lade tid på den!

5/10

Boys Don't Cry - 1999 - Hillary Swank i Öscarsbelönad roll!

Boys Don't Cry
Regi: Kimberly Peirce
1999

Skriven av: Linda Snöberg

Filmen är baserad på en verklig händelse, Brandon Teena är den nya populära killen i Lincoln, Nebraska. Han hänger ute med grabbarna och dricker, bilsurfar och charmar de unga tjejerna, som inte har mött en så känslig och omtänksam ung man någonsin. Livet flyter på bra för Brandon, nu när han är en kille i gänget och träffar traktens vackra Lana. Fast det är en viktig detalj han har glömt att nämna, han är nämligen en kvinna som heter Teena Brandon. När Brandons bästa kompis får reda på det, blir Brandons liv inte detsamma längre, han får känna på vreden från han kompis genom svek, våldtäkt, misshandel osv.

Början av filmen är lite slö, men historien drar in dig tills du faktiskt nästan drunknar i en bubbelpool av omväxlande och extrema känslor på ett brilliant sätt. Filmen hade en excellent synpunkt på hur konventionella personer inte förstår andra som är olika och som har det svårt att passa in och att finna sig själva. Bara vetskapen att filmen är baserad på en verklig händelse gör att filmens budskap blir mer viktigt. Det är en film om känslor, att bara vara sig själv, göra misstag och få betala för dem, kärlek där enbart kärleken är det enda man bryr sig om och inte hur man är som person. Kimberly Peirce ger oss historien rakt utan att fokusera för mycket kring småsaker och det gör filmen så ofantligt bra. Musiken spelade också en viktig roll för att förstärka de enorma känslorna som filmen ger oss.

Hilary Swank var välförtjänt av den Oscar som hon fick för bästa skådis. Det konstigaste är att inte Kimberly Peirce ens var nominerad för hennes fina regi av det mest svåra i en historia att berätta, tragedier i verkliga livet. Det fysikaliska framträdandet av skådespelaren är slående – med sitt korta hår och platt som en pannkaka, hennes späda röst, hon kunde verkligen passera sig som en ung kille, så Hilary Swank gör den här svåra rollen riktigt riktigt bra. Hon gjorde ett exceptionellt jobb med att porträttera Teena och visade den plågsamma smärtan Brandon kände, just för han inte är som alla andra är wow! Finns inget bättre ord att säga. Kärleksscenen som gjordes med Lana var underbar att se och mycket bra genomförd.

Man kunde se Brandons önskan att leva det liv han/hon ville, påfrestningarna i hans liv. Det som är bra med filmen är också att man får se det ut Brandons syn på det hela och förstå hur svårt det faktiskt måste vara. När då sista scenen kom i filmen hade jag en stor klump i halsen och mina tårar rann ner för kinderna, så otroligt rörande och sorgligt på samma gång.

Det är fruktansvärt att veta att det finns personer därute som går igenom saker som detta, men det är fantastiskt att någon ville göra en film på ett sådant här viktigt ämne för att andra ska kunna förstå eller åtminstone få upp ögonen om att de inte är ensamma om att vara olika andra. Jag känner mig som en bättre människa efter att ha sett filmen, därför att den fick mig verkligen att tänka på världen runt omkring mig och människor som man träffar när man t.ex. bara är ute och går. Se den, lär dig ifrån den och bestäm dig för hur Du vill vara!

Till Hilary Swank: Skådespelare som du gör filmer till konstverk. Tack så mycket!