Into the
Mirror
Regi:
Seong-Ho Kim
2003
Thriller
Ett par dagar innan
den stora nyinvigningen av ett varuhus som för ett år sedan härjades av en
våldsam brand finner man ett antal anställda döda. Först tror man att det är
självmord och allt verkar tyda på det, senare upptäcker man dock att så inte är
fallet och att dödsfallen råkar ha en del gemensamma nämnare. Den före detta
kriminalpolisen Woo (Ji-Tae Li) utreder fallet med en liten annan utgångspunkt
än den officiella polisiära utredningen som sker parallellt. Han börjar
nämligen tror mer och mer att något övernaturligt har inträffat och att
mördaren lever i vår spegelbild…
Det här är en film som nästan från början griper tag i en
och tvingar en att intresserat se vidare. Det är den första spegelscenen som
har denna inverkan. Den är faktiskt intressant, suggestiv och förhållandevis
välgjord. När väl denna scen är över tappar man dock ganska snabbt en hel del
av det intresse som initialt inföll sig och det som sedan följer är en ganska
ordinär historia som dessutom tycks vara stöpt i en standardiserad mall,
transportsträckorna mellan spegelscenerna känns sega och även om man faktiskt
försöker bygga upp karaktärerna lyckas det inte helt och fullt ut. Trots detta
är det viktigt för helheten att verkligen följa med i t.ex. Woo’s förflutna då
det har en självklar del i själva upplösningen.
De som inte är så förtjusta i asiatiska spökthrillrar kanske
ändå kan gilla den här filmen då den tycks ha inspirerats en hel del från
Hollywood. Nästan inga av de beståndsdelar man känner igen från Asien återfinns
och jag tycker personligen att den blir platt förutsägbar och tråkig. Don efter
person såklart!
Det som enligt mig räddar upp filmen en aning är att det
faktiskt finns någon form av filosofisk tanke bakom den. Det är två parallella
världar som möts, den framför och den bakom spegeln. Dessa världar fungerar
tillsammans i symbios men samtidigt också helt individuellt oberoende av
varandra. Det är lite svårt att förklara utan att avslöja för mycket av vad som
händer och det är ju heller inget roligt att läsa om sånt. Helt klart är i alla
fall att det här är en av filmens styrkor men samtidigt kan man paradoxalt nog
även säga att det är ett av filmens största problem då saker och ting inte
alltid tycks vara fullt logiska.
Slutomdömet blir alltså att det här knappast är det bästa
som kommit från Sydkorea de senaste åren men trots detta finns det vissa
poänger som gör den sevärd en gång. Men hyr filmen – köp den inte!