The Last Hunter
Regi: Antonio Margheriti
1980
Krigsfilm
Efter att kapten Harry Morris (David Warbeck) blivit vittne till hur
hans bäste vän skjutit av sig skallen på en bordell i Saigon, tar han på sig
ett topphemligt uppdrag som leder honom in bakom fiendens linjer. Hans mål är
en radiostation som systematiskt sänder ut propaganda till de amerikanska
soldaterna designad att bryta ned deras stridsmoral. Till sin hjälp får han ett
antal erfarna soldater, som är honom till viss hjälp. Han träffar också, i
detta sammanhang, på krigsfotografen Jane Foster (Tisa Farrow) som följer
insatsen så objektivt som möjligt, trots att hon sedan länge tappat all tro på
kriget. Ett krig är emellertid ett krig och snart står han på helt egna ben,
enbart med Jane vid sin sida, fast besluten att lyckas med sitt uppdrag.
På något sätt känns det som om
man kan klassificera krigsfilmer i två kategorier. Dels dem som visar krigets
fasor på ett så skitigt och naturtorget sätt som möjligt, och dels de som mera
känns som grabbäventyr, där klatschiga tillrop och nästan löjeväckande
machosnack tillhör dialogen. The Last Hunter, som i Njutafilms nya utgåva heter Djungelmassakern, innehåller helt klart
delar från båda dessa ärketyper när det gäller krigsfilm. Visst är det enormt
blodigt emellanåt, där realismen faktiskt är imponerande närvarande, men under
samma stridsscen kan det också vara enormt blodfattigt vilket skapar ett lite
förvirrat intryck. Något som talar emot den förstnämnda typen av krigsfilm som
jag nämnde här ovan, är det musikval, som visserligen måste betecknas som
tidstypiskt, man valt att använda. Det kanske funkade 1980, men nu känns det
malplacerat och nästan lite komiskt vid flera tillfällen.
Skådespelarmässigt funkar det
dock förvånansvärt väl, inte bara David Warbeck och Tisa Farrow imponerar utan
kanske till ännu större del de skådespelare som finns runt omkring, i allt från
större biroller till mera statiskliknande inslag. Det känns helt på sin plats
att slänga in en synnerligen cynisk Major (John Steiner), som man placerar i en,
till synes, strategiskt oviktig grotta i handlingen (och på så sätt föder hans
cynism ytterliggare) som avlösande humor när det faktiskt börjar bli lite segt
och lite tråkigt.
En fullt objektiv beskrivning av
våldsamheterna är naturligtvis svårt att bedöma, det är fortfarande så mycket
politik man måste sätta sig in i för att kunna förstå Vietnamkriget fullt ut
att det inte ens är värt mödan, men här känns det som om man, i de mer
allvarsamma avsnitten, lyckats fånga andemeningen bakom meningslösheten. Tidigt
i filmen konstaterar man krasst att man faktiskt inte vet vem fienden är eller
varför man krigar. Går det överhuvudtaget att upprätthålla någon stridsmoral
då? I vilket fall som helst så torde fienden – Charlie, ha det betydligt
lättare att implementera sin motpropaganda under dessa förutsättningar.
Nåja, när filmen är slut är man
tämligen övertygad om krigets meningslöshet, vilket måste anses vara en bra
effekt. Under de 96 minuterarna blev man onekligen under stundom underhållen
och dessutom, om inte övertygad, så åtminstone medveten, om vilken effekt
effektiv propaganda kan ha, hur mottaglig en nedbruten och bräcklig människa
kan vara och att en film av den här trashiga kalibern måste vara europeisk för
att lyckas!