Fragile
Aka: Frágiles
Regi: Jaume Balagueró
2005
Horror
Amy (Calista
Flockhart) är den nya nattsköterskan på ett barnsjukhus ensligt belägen på den
lilla ön Isle of Wight. Det tar inte särskilt lång tid innan hon upptäcker att
något mystiskt händer på den nedlägningsdrabbade kliniken och strax är hon i
full gång med sina egna undersökningar av de misstänkt övernaturliga
händelserna. Snabbt snappar hon upp legenden om den lilla mekaniska flickan
Charlotte som sägs spöka på det övre våningsplanet, ett våningsplan som varit
avstängt sedan femtiotalet och till vilket hissen inte längre går. Det finns
inte ens en knapp för det längre, den har sedan länge fallit bort. Undan för
undan kommer hon allt närmare sanningen och den lilla flickans öde, men allt är
inte som det verkar – eller är det?
Inledningsvis upplever jag den här filmen som väldigt seg
och onödigt berättande, jag får också vibbar av Guillermo del Toros – The Devils Backbone och undrar hur i
hela friden filmen ska lyckas leva upp till mina förväntningar då. Jag sitter
också och småirriterar mig på småsaker som hur Elena Anaya egentligen gestaltar
sin roll som den andra sköterskan Helen.
Inget av det där har emellertid någon betydelse en stund
senare för det här är en film som eskalerar sin stämning hela tiden och bygger
upp ett crescendo av skräck i slutändan. Dessutom finner jag det, så här med
facit i hand, tämligen nödvändigt med den bakgrundsfakta som efterhand
presenteras i filmen. Till exempel att Amy ännu inte förlåtit sig själv för en
händelse i tjänsten hon egentligen inte kan lastas för. Ett misstag säger
hennes kollegor, försumlighet säger hon själv. Detta kan mycket väl vara hennes
drivkraft och ligga bakom den beskyddande instinkt hon har över barnen.
Lyckligtvis har man heller inte bara fastnat i fällan att
göra en skrämmande film med plötsliga effekter och ljud man hoppar till av.
Nej, det finns helt klart en djupare spänning än så har sin grund i en blandning
av karaktärernas trovärdighet (ja, även Elena Anaya är trovärdig trots min tidigare
kommentar) och effektfullt utnyttjande av klichéer. Det vill säga vetskapen om
dem och hur man undviker dem på ett sätt som emellanåt lurar publiken. Denna
medvetenhet gör också att man kommer undan med en del vinklingar i historien
som annars kulle vara så fulla av floskler att resultatet skulle bli
outhärdligt.
Det är också tydligt att man låtit sig inspireras av de
asiatiska filmer som rönt så stor framgång i västvärlden på senare år. Man kan
kanske inte peka på specifika händelser som är hämtade från den och den filmen
men det finns helt klart ett liknande upplägg på själva spökhistorien. Det är
svårt att gå in på detaljer utan att avslöja för mycket (som om det vore någon
nyhet) men jag kan i alla fall säga så mycket som att ett par av filmens twists
överraskade mig en hel del, dock gör man sedan misstaget att förklara dessa
lite för mycket och det är väl främst detta som drar ned filmen från ett
absolut toppbetyg för min del. Som det blir nu hamnar det bara snäppet under,
men det är ju å andra sidan inte så illa i dagens skräckfilmsklimat, där allt
tydligen ska vara äckeleffekter och tortyr.
Fragile är verkligen en klassisk spökfilm med inspiration
från Asien som jag rekommenderar mycket mycket starkt!
10/10