Recension: The Cave - 2005

The Cave
Regi: Bruce Hunt
2005
Action/Horror

En team grottdykare och vetenskapsmän undersöker ett nyligen upptäckt grottsystem i Rumänien. När ett stenras gör att ingången blockeras tvingas upptäckarna att ta sig djupare in i systemet för att hitta en alternativ utgång. De blir dock snart varse om att de inte är ensamma i grottorna, där finns mystiska odjur som teamet måste tampas mot för att överhuvudtaget ha en chans att nå utgången.

Filmens prolog utlovar tyvärr mera än vad filmen sen klarar av att hålla och den spänning och mystik man faktiskt lyckats åstadkomma under filmens inledande minuter är sedan som bortblåst. Tilläggas kan också att fotot i dess inledande minuter faktiskt är mycket imponerande och bådar gott inför framtiden.

Den verkliga filmen är inte lika imponerande, varken fotot som visserligen har sina ljusglimtar eller något annat. Förvisso är väl inte skådespelarna sämre här än i andra filmer av det här slaget men det finns liksom ingen motivation bakom dem. Det finns heller ingen motivation och drivkraft i själva handlingen och de saker man kunde tycka vara intressanta utelämnas nästan helt. Man vidrör till exempel mycket lätt en legend som skulle ha med grottan att göra men man svischar förbi den så snabbat att man inte hinner utveckla denna möjlighet till en intressant story.

Till filmens försvar måste dock sägas att varelserna är mycket skickligt gjorda och att filmen håller ett ganska högt tempo! Kanske allt för högt för filmens bästa egentligen, spänningsmomenten som hade kunnat uppnås genom att tittaren fått en bättre uppfattning om själva grottmiljön, som faktiskt också den är förvånansvärt välgjord, försvinner i de snabba och virriga kamerarörelserna. De klaustrofobiska vanföreställningar man hade kunnat utnyttja går också de helt förlorade i jakten på actionsekvenserna.

Men på det stora hela blir det här alltså en berättelse som utlovar mer än den lyckas hålla och blir mestadels är ganska ointressant och intetsägande. Ska man prompt se en nyare film i grottmiljö rekommenderar jag den betydligt bättre ”The Descent” istället!