Amer
Regi:
Hélène Cattet, Bruno Forzani
2009
Thriller
En tredelad löst
sammanhängande historia om en flicka/kvinna som på olika sätt råkar ut för
mystiska händelser. Redan som barn tycks hennes döda morfar förfölja henne och
liknande händelser förföljer henne sedan genom livet. Allt med en touch av
sexuell attraktion…
Jag slog upp det franska ordet ”amer” som utgör titeln av
den här filmen med hjälp av en av Internets alla tjänster för ändamålet och kom
fram till att det betyder ungefär ”bitter”. Det passar rätt bra med filmens
kontext även om jag kanske inte kan förklara det i ord. Det är mer en sådan där
känsla som man få ibland av bildspråket och musiken kombinerad. Det känns
bittert helt enkelt.
Det är också en smula bittert, åtminstone för min
personliga del, att jag inte uppskattade filmen mer än vad jag gjorde. Jag hade
byggt upp otroliga förväntningar och tyvärr föll den lite platt. Man försöker
sälja den som en giallo – en italiensk thriller, trots att den är fransk men
det har jag verkligen inget emot. Jag anser inte att man måste följa
terminologin strängt och det finns flera franska och spanska filmer som är mer
giallo än de italienska ekvivalenterna.
Men jag kan inte få det till en giallo ändå, åtminstone
inte i konventionell mening. Det finns visserligen mysterier längs vägen men
ingen utpräglad röd tråd och definitivt inget mordmysterium som den mest
stereotypiska giallon brukar ha. Den är däremot väldigt vackert filmad och det
är där behållningen kommer in i bilden. Det är sexuellt insinuerat mest hela
tiden. Nja, kanske inte precis i början av historien som handlar om flickan
innan hon blir kvinna så att säga. Denna del påminde mig dock en smula om Mario Bavas antologi Black Sabbath, och då i synnerhet the Drop of Water. Men att jämföra den
här med ett sådant mästerverk känns lite som ett helgerån, en skymf faktiskt.
Det påminner men kommer ändå inte i närheten av intensiteten i Mario Bavas film.
Och däri ligger lite av problematiken med hela filmen.
Den är tråkig och det är oerhört svårt att intressera sig för den. Allt krut
tycks ha lagts på bildspråket (som är magnifikt) på bekostnad av ett intressant
innehåll. Det är synd, för det fanns onekligen potential att skapa något
klassiskt.