Recensionen har nu ett antal år på nacken och filmen är inte alls lika svårtillgänglig längre. Den har till och med fått release på DVD.
Thriller – En Grym Film
Aka: They Call Her One Eye
Regi: Bo Arne Viberius
1974
Drama
Redan som liten utsätts Madeleine för grova sexuella
övergrepp och förlorar talförmågan. När hon många år senare missar bussen får
hon istället lift av Tony (Heinz Hopf) som genast smider planer på att använda
henne för sina egna syften. Han charmerar henne och bjuder henne på middag med
fin mat, champagne och grejer. Allt för att få henne full och redlös. Han
ordnar så att hon blir beroende av heroin och tvingar henne att arbete som
lyxprostituerad för honom, sköter hon sig får hon sina två påsar heroin om
dagen. Till en början är hon väldigt bångstyrig och Tony måste straffa henne,
han skär ut hennes ena öga. Nu blir Madeleine mera medgörlig, hon vill ju inte
förlora ett öga till, men efter att Tony ordnat så att hennes föräldrar begår
självmord av sorg mal bara en enda tanke i hennes huvud – HÄMND!
Jag anser mig vara lyckligt
lottad eftersom jag är en av de få som faktiskt sett den här filmen i sin fulla
längd på den stora vita bioduken. Den har mig veterligen inte visats på bio mer
än två gånger, en gång vid premiären i Cannes och en gång på Fantastisk Film
Festival i Lund för några år sedan. Jag såg den senare visningen och var
alldeles tagen efteråt. Då hade jag inte sett nånting som kom i närheten av den
här. Den är grym, blodig, pornografisk, medlidsam och avskyvärd. Allt på samma
gång och i en enda röra.
Filmandet börjar direkt med
starka scener när lilla 7-åriga Madeleine våldtas av en skäggig äcklig gubbe.
Man får naturligtvis inte se några detaljer här. SÅ stark är inte ens den här
filmen och det är jag väldigt tacksam för! Händelsen är så stark för henne att
hon tappar talförmågan och förblir stum ända upp i vuxen eller i alla fall
nästan vuxen ålder.
Christina Lindberg, som från
början var utvikningsbrud passar utmärkt för rollen, hennes barnsliga och
oskyldiga ansikte ihop med starka och vuxna sexuella situationer är ett
lyckodrag. Kanske är det också tur att hon faktiskt inte har några repliker,
dels för att det stärker det medlidande man känner för hennes rollkaraktär och
dels för att hon faktiskt inte var en speciellt bra skådespelerska.
Heinz Hopf gör också han ett
strålande jobb som den vidrige hallicken Tony och det är tveksamt om någon
annan hade klarat att göra rollen lika slemmig och avskyvärd, jag hatade
verkligen honom och ville inget hellre än att se honom dö en plågsam död. Den
enda som jag möjligtvis skulle kunna tänka mig klara av det är Ernst-Hugo
Järegård och det är ju ingen dålig jämförelse!
De pornografiska scener som
förekommer i filmen kanske inte alltid är helt nödvändiga för att förstå
Madeleines lidande, men de gör sannerligen inte saken sämre. Man får uppleva
hennes lidande ända in på det allra heligaste och man kan nästa känna smaken av
förnedrelse. Samma sak med de ganska långa slow-motion sekvenserna framåt
slutet på filmen. De visar grovt våld på ett sätt som aldrig tidigare har skådats
i svensk film, och inte senare heller för den delen. Hämnden är ljuv och
Madeleine tänker njuta av den till fullo, alla som gjort henne orätt är i
livsfara och hon tänker inte låta någonting stoppa henne.