Beaufort - 2007 - Skitiga krigsmiljöer!



Beaufort
Regi: Joseph Cedar
2007
Drama/Krig

En grupp soldater är posterade vid utposten Beaufort, som intogs redan på åttiotalet. Det är en viktig plats med Israel har beslutat att överge den och dra sig tillbaka nu, sisådär tjugo år senare. Det är de sista skälvande dagarna och tjugotvå årige Liraz försöker styra sin grupp ur hopplösheten och tillbaka på meningsfullhetens väg igen, trots att granaterna regnar ned kring dem och att en efter en får lämna fortet i en kista. Det är inte lätt att hålla modet uppe, men de gör sitt allra yttersta innan de får lämna platsen och spränga Beaufort i bitar bakom sig.

Filmen tar sin början med en iakttagande, nästan voyeurismisk, känsla. Det är långa tagningar med sparsamfilmmusik som verkligen ger en intim känsla. Det blir nästan lite dokumentariskt av det. Soldaternas isolering och krigets meningslöshet gör att soldaterna tappar sin glöd och den, nästan flegmatiska känslan, visualiseras på ett ypperligt sätt av bildspråket. Det ät trovärdiga miljöer och bra skådespeleri och känslan av verklighet förstärks ytterliggare.
                               
Det långsamma tempot speglar soldaternas tristess på ett effektivt sätt, nästan lite för effektivt då det emellanåt nästan blir för jobbigt att behålla intresset för filmen. Det händer inte mycket och det är inte svårt att förstå varför soldaterna tar varje tillfälle i akt att muntra upp sig själva med allehanda lustigheter mitt i vardagstristessen. Med små enkla medel överlever de dag för dag, fast det är klart att de ibland blir påminda om kriget och sin egen dödlighet också, var gång en kamrat få lämna fortet i en kista.

Men just när man undrar om man verkligen ska orka igenom filmen händer något. Nästan på minuten mitt i filmen blir den plötsligt intressant, man känner med soldaterna och allt medan de själva verkar inse vilken meningslöshet de befinner sig i, gör vi – publiken, också det. Man börjar identifiera sig med soldaterna och deras situation, vilken frustration de måste känna när evakueringsordern låter dröja på sig, kanske på grund av någon mindre politisk finess. Det står helt klart att verkligheten för soldaterna längst fram i ledet och den för kommandocentralen, som tar de strategiska och långsiktiga besluten, är helt skilda från varandra.

Åtminstone en del av sanningen bakom detta ökande intresse från filmen mittpunkt torde ligga i att kameraarbetet förändras steglöst i och med det att vi lär känna dem bättre. Den tycks flytta sig närmare och närmare personerna i fråga utan att för del skull gå över till några utpräglade närbilder.

Gillar man skitiga filmer i krigsmiljö som inte väjer för att visa verkligheten lär man även gilla denna!