2019: After the Fall of New York
Regi: Sergio Martino
1983
Action/Sci-Fi
Action/Sci-Fi
Efter det stora kärnvapenkriget växer två olika grupperingar fram. De
onskefulla Eurakerna och den revolutionära federationen. Men ingen av dessa
grupper skyr egentligen några medel för att nå sitt mål och för att säkra sin
egen överlevnad. Mänskligheten är steril och dömd till undergång men det ryktas
att det fortfarande finns en kvinna kvar som är fertil. Hon hålls gömd långt
inne i ruinerna av det som en gång var New York. Legosoldaten Parsifal (Michael
Sopkiw) ställs inför ett ultimatum av federationen – hämta henne eller dö! Till
sin hjälp får han med sig medhjälpare som tycks ha övermänsklig styrka och
färdigheter som kommer väl till pass under det svåra uppdraget. De har alla
emot sig, både Eurakerna och de lokala mutanter som anser området vara deras.
Åtminstone till de får hjälp av Big Ape (George Eastman).
På något sätt känns den här
filmen både som en samling klyschor och som en film som sätter normen för andra
att följa. Med klyschor syftar jag förstås på alla de ingredienser som bara
måste finnas med i en film av det här slaget – en gruppering som anser sig vara
herrefolket där tankarna lätt kan skena iväg mot nazistiska eller fascistoida
metaforer. Vi har också ett antal grupperingar som är muterade på ett eller
annat sätt och filmen skulle inte klara sig utan någon av dessa stereotyper.
Det ska bara vara med, annars blir det inte bra och/eller underhållande! Detta
innebär förstås att filmen blir normsättande också. Jag har ingen aning om var
på tidslinjen den här ligger jämför med andra filmer av samma slag men jag
gillar att den kom till ungefär samtidigt med ett kluster av andra filmer.
Den är förvånansvärt välgjord även om det ser ut som byggmodeller emellanåt, något som är lätt att förlåta med tanke på filmens ålder och dess sannolikt låga budget. Handlingen i sig är väl heller inte revolutionerande men klart tilltalande och man behöver helt enkelt inte göra det mycket märkligare än så för att det ska tilltala – och rent av att fascinera! Det gäller att rädda mänsklighetens fortsatta existens och personliga uppoffringar som måste göras för att uppnå målet. Båda sidorna av de överlevande tycker sig förstås har rätt till den sista fertila kvinnan på jorden för att kunna föra vidare sina gener och på så sätt få ett övertag över de andra.
Karaktärerna är helt klockrena,
de kanske inte spelas med total trovärdighet i alla nanosekunder av filmens
längd, men fullt tillräckligt för att det här ska bli en synnerligen
underhållande film. George Eastmans korta
inhopp som Big Ape är klart
underhållande och passar honom som handen i handsken, han är fullständigt
briljant och sminkeffekterna tvärs igenom hela filmen är också mycket bra!
Framtidsskildringar, eller
spekulationer som man naturligtvis måste kalla dem för, är alltid lika intressanta
även som det inte behöver innebära postapokalyps och dystopiska
samhällsstrukturer som här, men jag antar att vi får skylla den här typen av
historier på George Orwell och
hans 1984 i alla fall när det
gäller de dystopiska delarna. Postapokalypsen kommer väl kanske från människans
egen rädsla om hur det skulle vara om någon slutligen gjorde slag i saken och
verkställde sina hot om angrepp. Möjligen är det ett minne blott om några
generationer när det kalla kriget glömts bort helt och hållet, men vi är inte
där än och i synnerhet inte när den här filmen såg dagens ljus! Jag gillar den
och jag rekommenderar den verkligen till alla fans av genren och till alla som
just börjat upptäcka charmen med de här filmerna, eller för den delen till alla
som vill vidga sina vyer och utöka sina referensramar med mer än bara
hollywoodproduktioner!