Spontant när jag tittar på filmen igen, och vet att det
var den dyraste filmen som någonsin hade gjorts när den kom, så undrar jag –
vad fan la de alla pengarna på? Det ser inte speciellt märkvärdigt ut om man
jämför med många andra filmer man har sett sedan dess. Men jag vet att
omkostnaderna var gigantiska. Jag vet att man byggde en massa sets för att få
det att se ut som att det utspelade sig där det är meningen att det utspelar
sig – på vattnet. Man hade också oturen (eller inkompetens nog) att råka ut för
vädrets makter och liknande och jag har för mig att hela produktionen drog ut
ganska rejält på tiden. En stor produktion som drar ut på tiden lär kosta
pengar eftersom alla löner etc. ska betalas ut. Jag vet inte vilka summor Kevin Costner och Dennis Hopper kvitterade ut men om jag har förstått det hela rätt
investerade Kevin Costner en hel del
av sina egna pengar i projektet. Vilket torde ta ut vartannat ganska bra.
Jag har sett filmen tidigare, och skrivit om den också om
jag minns rätt. Det var 95 eller 96 och är jag inte helt ute och cyklar skrev
jag om den i det enda tryckta exemplaret av Fanatisk Film. Jag är inte säker
men sås skulle kunna vara fallet. Jag minns i alla fall att jag vid tillfället
inte var särskilt imponerad av filmen och i synnerhet inte av Kevin Costner. Jag gillade inte någonting
han gjorde utom möjligen JFK.
Däremot gillade jag Dennis Hoppers
inblandning och tyckte att de gånger han var med i bild var det en riktigt
skaplig film. Tiderna förändras, och idag har jag en helt annan uppfattning. Kevin Costner sköter sig förvånansvärt
bra medan Dennis Hopper spelar över
alldeles för mycket!
Jag gillar fortfarande hur universal-loggan liksom
smälter och hur man integrerar detta in i filmen. Isen vid polerna har smält och
orsakat en värld fylld av vatten. Det enda som återsår är en myt om torra land.
Människorna har lärt sig att leva på egenhändigt skapade atoller. Det finns
vanligt folk, och de som inte drar sig för att sticka kniven i ryggen på sin
nästa för att få fördel av det. Precis som den värld vi lever i alltså. Det
finns också pirater som skövlar allt i sin väg och lägger beslag på det de
behöver med våld. Dennis Hopper är
ledare för dessa. Kevin Costner är
ensamvargen som kommer till en atoll för byteshandel men fastnar i våldet.
Mitt i alltihop finns också flickan Enola spelad av Tina Majorino. Det är en tuff tjej på
kanske 8-10 år som står i centrum för hela handlingen. På sin rygg har hon en
mystisk tatuering som enligt legenden lär visa vägen till torra land. Hon har
adopterats av Helen, gestaltad av Jeanne
Tripplehorn. Mest av allt vill piraterna ha tag i flickan för att kunna
tyda kartan men ensamvargen hamnar emellan. Så kan man beskriva handlingen. Jag
inser att jag har målat upp en bild som verkar mer komplex än vad den är.
Egentligen är det en ganska simpel historia om överlevnad som inte är helt
ovanlig i vilken postapokalyptisk rulle som helst.
Så har jag egentligen aldrig tänkt på den här filmen –
som postapokalyptisk, men det är klart att den är! Bara för att de olika
grupperingarna kör omkring i futuristiska motorcyklar och bilar som i Enzo Castellaris The New Barbarians eller miljöer a la Mad Max betyder det inte att motsättningarna inte finns där. Om det
sen utspelar sig på vatten eller land spelar egentligen inte så stor roll. Och
jag tycker, nu när jag många år efter första bekantskapen, ser om filmen för
första gången, att den blickar lite åt dessa filmer. Det finns liknande
storhetsvansinne där banditerna vill kontrollera hela världen och de andra bara
vill klara sig själva. Det är väl egentligen bara budgeten som skiljer. Hade
den här varit gjord 20 år tidigare, kostat en bråkdel av vad den faktiskt gjorde
och varit 30-40 minuter kortare, är jag övertygad om att den hade tillhört de
stora kultfilmerna idag!
6/10