Det här är uppföljaren till
At Midnight I’ll Take Your Soul från 1964, den här filmen är från 1967. Den börjar ungefär som man kan
förvänta sig, med frågeställningar om vad som är liv, vad som är död och vad
som är evighet. Filosofiskt formulerade frågeställningar om hela existensen,
framförallt när det gäller Gudomlig existens kan man säga. Det är inget nytt
och efter att ha sett ett gäng av José
Mojica Marins
filmer hade jag inte förväntat mig mindre. Det är lite av poängen med hans
filmer tycker jag, nihilism som lätt kan tolkas som nattsvart cynism. Dialogen
är som vanligt på Portugisiska, filmen är (metadels) gjord i svartvitt och den
tar vid där den förra filmen slutade. Inledningssekvenserna är ganska
fängslande och Marins, som själv spelar huvudrollen
gör ett bra jobb. Och eftersom det redan har gjorts en film före den här
behöver man inte lägga så mycket tid på att presentera hans karaktär (även om
den är intressant). Det innebär att vi ganska snabbt kan kasta oss över
handlingen. Coffin Joe vill ha en son
och det är sannolikt detta han åsyftar när han filosoferar kring blodets eviga
liv. Det har faktiskt inte slagit mig tidigare, men här blir det alltså
uppenbart. Men denna mer ytliga handling är egentligen inte särskilt
intressant, det är frågeställningarna och nihilismen som gör filmen till vad
den är och jag finner att det är betydligt mer av den varan här än i den
föregående filmen. Det finns också en mycket visuell sekvens som åtminstone får
mig att tänka på slutsekvensen av Pier
Paolo Pasolinis The Canterbury Tales där en jättelik Djävul bajsar ut
nunnor. Det finns förstås inte en liknande scen här men det finns något i
stämningen som gör att jag kan se ett samband. De är ju gjorda i samma
tidsperiod förstås, så det är kanske det. Men Pasolini gjorde väl heller ingen
hemlighet av att ifrågasätta existensen av någon högra makt i och för sig.
Tyvärr behåller inte andra halvan av filmen åskådaren lika intresserad. Det
blir en långdragen process av Ångest där Coffin
Joe lider alla helvetets kval efter att han upptäckt att den perfekta
kvinnan, som han söket efter mest hela filmen, inte ger honom den son han så
efterlängtar. Hela hans värld rasar samman och hela visualiseringen av hans
sorg blir lite segdragen tycker jag.
7/10