This review in English
Regissören
Regi:
Ronny Carlsson
2011
Övrigt
Först av allt måste jag
konstatera vilken fantastisk ära det är att få chanson att recensera en film
först i världen! Jag har sett alla Ronnys
tidigare filmer, åtminstone tror jag det, och de är alla speciella på ett eller
annat sätt. Man ser tydligt vilken utveckling som har skett från tidiga,
småroliga filmer, till komplexa genomtänka manus där har tvingar åskådaren att
tänka! Han har en naturligt fallenhet för att plocka perfekt musik till sina
scener och det är oftast väldigt lite dialog – om ens någon. Den här filmen – Regissören är först och främst en
mockumentär.
Den är dock väldigt annorlunda
och fungerar på många olika nivåer och plan. Först av allt har vi förstås
mockumentärnivån. Jag hoppas verkligen att vissa sekvenser är en produkt av Ronnys fantasi och inget annat. Det
finns också en riktig dokumentär inbakad i det hela känns det som. Ronny har kanske manifesterat detta i
metaforer men efter att ha samtalat med Ronny
många gånger tror jag att jag vet vad han menar med det. Det är ett uttryck för
känslor och alltså inget som ska tas bokstavligt.
Den fungerar också som en
experimentell och surrealistisk film och det är uppenbart att Ronny vet precis vad han gör – eller
kanske inte? Detta på grund av att han uttrycker just sättet att skapa på som
att lära sig av sina misstag och prova sig fram till det som blir bra. Jag kan
ju missförstå förstås, det kanske är en del av mocumentärern. Haha!
Redigeringen är förstås av högsta
kvalitet, det har alltid varit Ronnys starka sida och här leker han med detta
mer än vanligt. Filmen är mestadels på svenska men är textad på engelska och en
det talas på engelska också. Dialog i en Ronny
Carlsson film är fantastiskt! Det finns en sekvens med en intervju som är
något av filmens höjdpunkt. Det är riktigt roligt! De sitter och pratar om hur
man gör, eller inte gör film, den
sanna intentionen med dem och behovet av att experimentera. Så fort som
fantasifull redigering förs på tal händer det plötsligt saker och plötsligt visas
just vad man talar om. Det är många sanningar som kommer fram och jag tror att
det mesta av detta stämmer in på den verkliga Ronny som filmskapare men även som person.
Dessutom fungerar filmen som
tredje och avslutande delen i ”shitty camcorder” trilogin som startade med Video Geisteskrank och My Monster men också som fristående
antologi. Jag gillar det här mycket! Avslutnings fungerar det på sätt och vis
också som promotion för Ronny
kommande film Dustbox som jag knappt
kan bärga mig för att få se!