Recension: Zonen - 1996 - Svensk miniserie

Det här är egentligen ingen film utan en miniserie gjord för TV. Det märks ganska tydligt, inte minst för att den presenteras i avsnitt och är 300 minuter lång… Skämt å sido så har ju TV produktioner ett annat tempo än filmer och man behöver inte ha sett särskilt mycket för att märka detta. Jag vill dock inte förringa den här miniserien för jag fann den riktigt underhållande det mesta av tiden. Man kanske kunde önska en lite starkare avslutning men på det hela taget är det helt klart en spännande berättelse. Och det säger jag inte för att man sitter som på nålar eller att karaktärsutvecklingen är strålande. Nej, det handlar snarare om de små detaljerna i berättelsen, det som handlar om konspiration och mörkläggning. Det är det som är det mest intressanta! Medverkar gör en mängd kända skådespelare – Peter Haber, Jacob Nordenson, Thomas Hanzon, Katarina Ewerlöf, Sissela Kyle och en hel massa andra ansikten som man kanske inte sätter ett namn på i första hand.

7/10

Linda Blair i sin bästa roll - REPOSSESSED - 1990

Stilmässigt borde man nog placera den här filmen någonstans mellan Scary Movie filmerna och Den Nakna Pistolen. Det är en parodi, framförallt på exorcisten, men också lika galen som Den Nakna Pistolen i många scener. Och så har den ju Leslie Nielsen förstås… Jag är inte riktigt förtjust i den förknippelsen, jag menar mellan Leslie Nielsen och crazykomedi, men så är det. Det är vad man minns av Leslie Nielsen numera, så enkelt är det! Så för mig är det inte Leslie Nielsen som är behållningen här överhuvudtaget. Nej, det är snarare det faktum att filmen driver med Exorcisten och så är det LindaBlair som spelar i den! Det är ju så briljant att man nästan måste applådera. Nåväl, hela filmen är knappast en parodi på Excorsisten heller, det finns visserligen inte lika mycket galenskaper gömda längs vägarna som i The Silence of the Hams, en film som till och med får Top Secret att verka vara utan galen humor i varenda scen, Det finns grejor som driver med en hel del annat också, saker som låg rätt i tiden när filmen gjorde på 90-talet men som kanske inte har överlevt tidens tand. Saker som man överhuvudtaget har svårt att begripa idag om man inte minns ett par utrikespolitiska detaljer. Nu fick jag det där att låta svårt och tungt, men det är det inte alls, det är bara att hoppa över dessa små detaljer och ingen större skada är skedd. Hur som helst så gillar jag filmen, även om jag kanske inte borde det. Jag tycker Linda Blair gör en av sina bästa roller(!) och det är ren och skär underhållning hela tiden! Det här är en film jag verkligen rekommenderar!

7/10

Apan - 2009 - En ganska intressant film!

Apan – Till en början är det här en ganska intressant film. Man får inte så mycket information utan får dra sina egna slutsatser av det som händer och det är ju alltid lite uppfriskande! Men när filmen börjar lida mot sitt slut och den har hållit på att följa vår huvudpersons dag börjar det bli lite tröttsamt. Det finns inte mycket variation i filmen och även om det till en början var uppfriskande att få dra sina egna slutsatser känner jag att jag nog skulle behövt lite mer information längs vägen trots allt, om inte annat för att göra det lite intressantare. Trots detta är de en mycket bra inblick i det mänskliga psyket och många av situationer som berättas är både gripande och till och med lätta att känna igen sig i ibland. Allt berättas ur ett övervakande perspektiv, det känns så, som om man var en fluga på axeln på huvudpersonen och det känns som ett ganska påträngande porträtt. Men i slutändan blir det som sagt segt och inte tillräckligt intressant.

4/10