Inception
Regi:
Christopher Nolan
2010
Action/Sci-Fi
Cobb (Leonardo Di
Caprio) sysslar med den nya tidens industrispionage, nämligen att tränga in i
offrets undermedvetna och där extrahera den känslige information som hans
uppdragsgivare vill komma åt. Han är mycket skicklig och lyckas nästan alltid.
Jag säger nästan för när han slutligen misslyckats blir han en jagad man – i
dubbel bemärkelse. Han är redan på flykt eftersom han påståtts ha mördat sin
fru, men nu jagar även hans uppdragsgivare, som inte tolererar misslyckanden
honom. I sin desperation att orda upp sitt liv tar han sig an ett sista uppdrag
som ska få honom rentvådd och välkommen hem till sina barn igen. Han ska
plantera en idé i ett omedvetet offer, något som kräver att man går djupt in i det
omedvetna – mycket djupt till och med. Riskerna är stora men nödvändiga om Cobb
ska kunna leva på riktigt igen.
Nästan var man kommer, var man sitter, var man står
hittar man hyllningar till den här filmen! Det finns väl också en och annan som
sågar den längs fotknölarna och då rör det sig företrädesvis om människor som
har svårt för, eller helt enkelt inte gillar, filmer med flera bottnar. För om
det är något den här filmen har så är det en flerbottnad handling –
bokstavligen! När teamet tränger in i offret innersta undermedvetenhet innebär
det att man måste gå ner flera lager för att nå den innersta essensen så att
säga. Och för att krångla till det ytterligare så är tidsaspekterna i de olika
lagren olika.
Man kan säga så här. Att det i första lagret av, låt oss
kalla det för dröm, undermedvetenhet motsvarar en viss tid av verklighet. Nu
minns jag inte exakta siffror från filmen men om vi gör ett räkneexempel för
att visualisera så kanske det funkar lika bra? Om fem minuters verklighet
motsvarar en timmes drömvärld så motsvarar det i sin tur kanske tio timmar i
nivå två, alltså en dröm i drömmen, går man djupare ner pratar vi kanske flera
veckor och ytterligare steg blir således åtskilliga år. Det låter nog mer
komplicerat än vad det är. Jag säger inte att man inte behöver vara uppmärksam
under filmens gång, men jag tycker trots allt att det är ganska tydligt hur det
hänger ihop.
Och detta gäller inte bara tidsaspekten. Man behöver inte
vara särskilt skärpt för att förstå att det som händer i verkligheten kommer
att ha en effekt på drömmen, och drömmen i drömmen (och drömmen i drömmen i
drömmen). Berättandet är bra utfört och man blandar de olika verkligheterna på
ett bra sätt, man får se deras påverkan på varandra på ett tydligt och
lättfattligt sätt.
På skådespelarprestationerna kan man verkligen inte klaga
heller, Leonardo Di Caprio har gott
från klarhet till klarhet de senaste åren och valt precis rätt filmen, eller så
har han en väldigt bra agent som väljet åt honom. Hur som helst är han
verkligen en skådis att räkna med numera och därmed inte sagt att de andra inte
sköter sig. Det är verkligen hög kvalitet på dem rakt igenom hela filmen. Och
även effektmässigt är det hur snyggt som helst som sig bör i en film av Christopher Nolan med hög budget.
Så på det hela taget är det alltså en film som jag finner
hur bra som helst. Manuset är välskrivet och det finns ingen plats för några
direkta logiska luckor. Det är intressant att se hur allt ska hänga ihop i
slutändan även om jag personligen fann att den tappade lite av sin spänning
framåt slutet där jag tyckte att man gjorde det lite för lätt för sig. Men det
är fortfarande en mycket mycket bra film som jag redan är sugen på att se igen!