Ringu
Regi:
Hideo Nakata
1998
Horror
Ryktet om att det ska finnas ett videoband som dödar sju dagar efter
att man sett det figurerar och reportern Reiko Asakawa undersöker historien.
Hennes undersökningar visar att flera ungdomar, bland annat hennes egen systerdotter,
dött under mystiska omständigheter efter att ha sett den beryktade
inspelningen. Mer och mer inser hon att det inte bara handlar om en modern
legend utan om något mycket värre. I sin jakt beger hon sig till Izo, där
ryktet säger att bandet har sitt ursprung. Mycket riktigt hittar hon bandet,
ser på det och därefter ringer telefonen – hon har sju dagar kvar att leva. Det
som därefter följer är den rafflande jakten på ledtrådar och lösningen på
mysteriet, mysteriet hon måste lösa för att överleva…
En nästan helt trovärdig film som
håller ett ganska lågt tempo, detta är ingen nackdel då det helt klart bidrar
till att hålla spänningen uppe. Endast långsamt avslöjar man bitar av
handlingen och man gör det med stil och finess. Självklart är detta mer sanning
i början av filmen då tempot höjs en aning framåt slutet, dock utan att för den
skull bli ologisk.
Man lyckas att med små medel
skapa en spänning som faktiskt till viss del sätter sig hos tittaren, man
behöver inte alltid visa makabra detaljer i utstuderade närbilder för att det
ska bli otäckt. Man behöver heller inte överraska publiken med plötsliga ljud
till otäcka bilder för att lyckas. Visserligen innehåller filmen ett par just
sådana scener, men de är så pass få att man i princip kan ignorera dem.
Att filmen är japansk märks
ganska tydligt på dess bildspråk och dess berättarteknik. Den skiljer sig helt
och hållet från vad man är van vid från det stora landet i väster – USA. Man
fokuserar på att berätta en korrekt historia istället för en massa plötsliga
lösningar som verkar ha kommit till just för att de är bekväma att använda just
då. Den är också i viss mån vackrare än många amerikanska filmer även om jag
personligen tycker att den har en bit kvar till europeisk standard vad gäller
bildspråk och estetik.
Något som man också märker stor
skillnad på jämfört med amerikansk och europeisk skräckfilm är hur sparsamt
soundtracket är. Det är nästan en total avsaknad av musik och oftast är det endast
subtila mörka ljud som förstärker känslan av obehag. Detta göra att
skådespelarnas sinnesstämningar måste tydliggöras för tittaren på ett annat
sätt som vid första anblicken kan tyckas vara genom ett visst överspel. Denna
illusion splittras dock snart och man förstår att skådespelarprestationerna
faktiskt är betydligt bättre än så.
Kanske inte den bästa filmen i
världshistorien men långt bättre än sin amerikanska motsvarighet.
7/10
7/10