Master Killer
Aka: the 36th Chamber of Shaolin
Regi: Chia-Liang Liu
1978
Action/Drama
I en tid av förtryck
och ockupation lever den fredlige Liu Yu-Te, men hans studier får ett abrupt
slut när hela hans familj mördas av förtyckarnas soldater. Han lyckas dock fly
undan blodbadet och gömmer sig under falskt namn i Shaolintemplet uppe på
berget. Där börjar han målmedvetet studera kampsport och upptäcker snart att
templet är en stenhård skola med orubblig disciplin. Fast besluten att hämnas
lyckas han dock bemästra alla templets 35 salar på rekordtid. Nu återstår det
bara själva hämnden på tyrannens envälde och hans familjs död. För att lyckas
med det vill han skapa en 36e sal i templet…
Filmen börjar mycket vackert och stilistiskt rent redan
under förtexterna med en ensam shaolinmunk som utför Kung-Fu och det sätter
tonen för hela filmen. Jag är visserligen ingen expert på varken kinesisk
historia eller kampsport men för mig känns det tämligen realistiskt och alla
miljöer och kläder som sedan används känns mycket trovärdiga.
De slagsmålscener som sedan följer, när själva handlingen
har påbörjats är välkoreograferade och mycket underhållande för ögat. Man blir
nästan lite besviken när första scenen är över och motsättningarna mellan
ockupanterna och befolkningen ska förklaras. Självklart är det en nödvändighet
att stifta bekantskap med detta då det även ligger till grund för filmens
fortsatta utveckling.
Annars är filmen inledningsvis ganska tvådimensionell och
platt i sin världsbild, det är väldigt mycket ont mot gott, eller svart mot
vitt om man så vill. Men vi får inte glömma att det här faktiskt är en del av
den kinesiska historien och att en sådan handling måste funka mycket bättre hos
ett folkslag med en historisk eller kulturell tvingad underkastelse djupt rotad
i folksjälen.
Men allt detta sker i filmens inledningsskede när man lägger
grunden för den fortsatta berättelsen. När man väl börjat fokusera på shaolintemplet
skiftar filmen karaktär något och börjar istället använda sig av symbolism och
det vi dagligdags kallar österländsk vishet. Det har väl i och för sig mer med
buddhismen är väderstrecken att göra men det är alltid kul att se hur man kan
klura till det, om än för dramaturgiska ändamål.
Att man får se träningsmetoderna som används i templet är
mycket roande och att se huvudpersonens strävan efter att bli bättre efter att
först ha försökt fuska sig till framgångar är mycket intressant. Även här finns
det ett viss mått av symbolik om än på en lägre nivå: du kan inte fuska dig
till framgångar! När vi ändå pratar om symboler måste jag också passa på att
nämna att trots att ett par bakåtvända svastikor syns i bild vid ett par
tillfällen har de inget med nazismen att göra, det är en ganska vanlig symbol i
det österländska och buddhistiska samhället.
Skådespelarmässigt funkar filmen väl, även om den är smått
överspelad på sina ställen. Det är nästan något man måste räkna med i en sådan
här produktion och undertecknad hade i alla fall blivit besviken om jag blivit
lurad på detta faktum. Det är ändå kampscenerna som får stå i filmens centrum.
En film som definitivt ger mersmak!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar