Rubber’s Lover
Regi: Shozin Fukui
1996
Horror
Ett stort, mäktigt och framgångsrikt företag bedriver forskning på det
psykologiska planet. Med hjälp av en apparat kallad D.D.D. eller Digital Direct
Drive som den heter i klartext, bombarderar man gummiklädda försökskaniner med ett
mycket intensivt ljud och under påverkan av drogen eter. Detta resulterar
visserligen i psykiska förmågor hos försökskaninerna men bieffekterna är oftast
letala. Detta innebär att företaget stänger ned forskningen mot de drivande forskarnas
vilja. I ett sista desperat försök att hålla forskningen vid liv kidnappar de
en av sekreterarna och fortsätter att bedriva sina experiment på henne och sin
eterberoende kollega.
Filmen är gjord i svartvitt och
det tror jag förhöjer filmen stämning något. Framförallt när man har valt att
inte göra filmen i en följsam och mjuk gråskala utan snarare så grynig och
kornig som möjligt. Själva experimenten framstår som grymmare på det viset och
det är ju faktiskt ett lika enkelt som genialt knep egentligen. Det ökar också
den surrealistiska tonen i filmen, vilket också förstärks av den nästan absurda
rekvisitan i form av bland annat nålar och virtual-reality liknande hjälmar. En
absurditet som nästan är jämförbar med Shinya Tsukamotos Tetsuo, åtminstone när
det gäller rekvisita.
Ska man försöka extrahera någon
sensmoral ur filmen ligger väl faran med genmanipulation och skrupel och hänsynslös
forskning utan etik nära till hands. Fast sensmoralen är väl å andra sidan inte
filmens starkaste vapen och den är inte speciellt tydlig. Säkerligen är den
också tämligen subjektiv och tolkas garanterat på ett helt annat sätt av någon
annan.
Vad finns det mer att säga om
filmen då? Jo, ibland blir det pinsamt tydligt att man vet för lite om filmen
man recenserar och får läsa sig till information. Till exempel så är det här
tydligen en prequel på Shozin Fukai’s egen film 964 Picocchio från 1991. Med
facit i hand, eller åtminstone efter att ha läst mig till handlingen i den filmen
så känns det ganska logiskt och jag tror att det naturliga steget efter att ha
sett den här är att man uppsöker även Shozin Fukai’s andra verk. Naturligtvis
står då 964 Pinocchio först i tur!
För även om Rubber’s Lover inte
riktigt känns oöverträffad av allting annat som gjorts i den surrealistiska världen
så är den både explicit och märklig. Jämför man till exempel med David Lynch’s
Erasherhead eller den redan nämnda Tetsuo så står den sig förstås kort, men den
är dock tillräckligt speciell för att vara av intresse för den filmintresserade
och den är definitivt något utöver det vanliga!
Rekommenderas för den som är på
humör för märkligt film!