Recension: Illuminating Angels and Demons - 2005

Illuminating Angels and Demons
Regi: Dan Hall, Geof Petch
2005
Dokumentär

Succéförfattaren Dan Brown hänförde världen med The Da Vinci Code men för den skrev han Angels and Demons. Liksom den mer kända av historierna – The Da Vinci Code, bjuder Angels and Demons på komplicerade konspirationsteorier. Här ges den historiska bakgrunden till Dan Browns roman med hjälp av historiker och andra lärda människor på området.

Till att början med måste jag väl konstatera att jag faktiskt inte sett själva filmen Angels and Demons eller läst Dan Browns roman och jag har enbart sett den här dokumentären som ett sätt att utforska religiösa maktspel i maktens korridorer – Vatikanen. Därför kan jag inte jämföra de teorier som framläggs här med de som förekommer i den egentliga berättelsen. Dock är det rejält mycket som jämförs på det sättet. Men även om man inte sett eller läst historien är det inga direkta problem att hänga med.

Själva dokumentären är av en ganska spektakulär typ, en som söker att chockera och uppröra eller hänföra sina tittare. Det känns som om man medveten försöker skapa någon form av sensationalism, nästan lite i stil med Zeitgeist the movie. ”Bevisen” känns tvivelaktiga och det hela handlar istället, i mångt och mycket, om rena spekulationer och teorier som råkar passa åtminstone viss fakta.

Det är svårt att få några övergripande svar och det känns som om man flaxar lite hit och lite dit, upprepar sig en hel del och konspirerar i största allmänhet. Förrutom den hemliga sällskapet Illuminti, som det främst handlar i avseenden som ursprung och historia tas det också upp ett annat mytomspunnets sällskap som först på senare år börjat öppna sig lite mot allmänheten – Frimurarna. Det talas om att Illluminati infiltrerat frimurarnas organisation och att det skulle vara frimurarna, som genom en hemlig uppgörelse, egentligen står världen. Tror man på det känns det säkert mycket intressant, något annat kan jag inte tro. Men vi skeptiker kanske behöver lite mer kött på benen än vad dokumentären klarar av att leverera med sina chockerande teorier. Det blir liksom inte helt trovärdigt.

Nu menar jag förstås inte att undergräva kunskapen hos de experter som framför i filmen och heller inte att min egen kunskap skulle överstiga dessa men det blir inte riktigt trovärdigt och på tok för grunda påståenden utan substans för mins smak. Se den gärna med ett öppet sinne, men var vaksam och skeptisk mot dess innehåll. Steget från konspirationsteorier till propaganda är inte så långt…

Recension: Kiss the Girls - 1997

Kiss The Girls
Regi: Gary Fleder
1997

Skriven av: Linda Snöberg

Washington DC detektiven Dr Alex Cross reser till North Carolina för att undersöka en uppenbar kidnappning av sin brorsdotter. Då får han reda på att åtta kvinnor är kidnappade. Alla är vackra. Alla är intelligenta. Kvinnornas slutliga öde ligger nu i polismannen och psykologen Dr Alex Cross (Morgan Freeman). Men den här gången är det mycket mer än hans rykte som står på spel: Den här gången är en av ”samlarens” kvinnor ingen annan än hans brorsdotter som hålls fånge i denna spännande och fängslade thriller. En lugn, egoistisk seriemördare som älskar sig själv, en finsmakare av ovanliga kvinnor som håller sina fångar under jorden och mördar dem när de inte gör som han vill. Hur som helst gör han två misstag, det första är: Att han kidnappar en violinspelerska vid namn Naomi (Gina Ravera) som i sin tur är Alex Cross brorsdotter. Det andra är: Att han inte kan stoppa Dr. Kate McTiernan (Ashley Judd) att smita från honom och nu är hon fast besluten att rädda de andra kvinnliga fångarna.  Det förs en intensiv, nervpirrande och provocerande jakt mot klockan. Tillsammans med medhjälparen Kate McTiernan jagar de kidnapparen som går under täckmanteln ”Casanova”.

Kiss the girls är verkligen nervkittlande. Den har en bra historia och jag tycker att filmen gjordes på ett bra sätt så att man inte förstod direkt vilken det var som var ”Casanova”. Denna thriller startade med en bra premiss om en otäck seriemördare som kidnappar unga kvinnor som han åtrår. Det blev t.o.m. mer intressant när huvudrollsinnehavaren förstod att det hände på två olika ställen samtidigt. Jag gillar hur Alex Cross kommer på vem som är Casanova till slut.

Morgan Freeman verkar ofta spela den smarta detektiven och han bevisar att han är enastående som Alex Cross. Kiss the Girls är en underbar thriller med brilliant skådespeleri. Morgan Freeman är ju som så ofta helt otrolig, Ashley Judd var också hon strålande, Brian Cox var fantastisk och Cary Elwes var nått helt lysande.

Filmen var mörk och vid en del tillfällen riktigt skrämmande. Jag tycker också att musiken i filmen tillförde en hel del till manuset. Fleder verkar veta exakt vad han vill uppnå och gör det brilliant genom att välja Morgan och Ashley som huvudrollsinnehavarna.

Men utan Morgan Freeman och Ashley Judds karaktärer hade inte filmen haft samma smekning som den så enastående hade. Slutet är lite överraskande. Om man ska hitta nått fel med filmen, skulle det möjligen vara att det drog ut lite väl mycket i slutet, man trodde att det var slut vid flera tillfällen.

Med en del skådespelare kan du nästan se att de läser innantill i manuset och inte lever sig in i rollen, vilket då blir väldigt lamt. Med Morgan Freeman blir det tvärtom… han är rollen och han är helt underbar, övertygande och man tror att man ser en riktig detektiv i arbete.