Man From Deep River
Regi: Umberto Lenzi
1972
Äventyr/Drama/Horror
John Bradley (Ivan
Rassimov) som färdas på den stora floden på jakt efter några fina
undervattensbilder fångas av en liten stam infödingar, som på grund av hans
våtdräkt och simfötter verkar tro att han är en fiskmänniska. De håller honom
fången och han får utföra allehanda slavarbeten. Efter flera månader i
fångenskap har tanken på flykt inte lämnat honom och när han får oväntad hjälp
från en av infödingarna tar han chansen. Han hinner såklart inte så långt innan
han blir upphunnen och i stridens hetta dödar han en av infödingarna. Detta gör
otroligt nog att han möts med respekt av infödingarna och upptas i stammen. Men
invigningsriterna är hårda, ska han överleva?
Både Ivan Rassimov och Me Me Lai var prominenta skådespelare
i genren vid den här tiden, eller kanske snarare blev för det här brukar räknas
som den första kannibalfilmen. Det är egentligen lite märkligt för bortsett
från ett par små scener förekommer det i princip ingen kannibalism alls. I
stället fokuseras på kulturkrocken mellan den ”civiliserade” vite mannen och
den barbariske infödingen, vad de har att lära av varandra osv. Jag kan inte se
någon nackdel i det och det tillför filmen det djup som mycket av genren
saknar.
Dock framställs inte det vite som ond och infödingen som
missförstådd eller hämndlysten i samma utsträckning som i t.ex. de mer kända
Cannibal Holocaust och Cannibal Ferox. Det är heller inte tvärtom utan helt
enkelt olika kulturella utgångslägen, inget mer. Kannibalerna är istället en
rivaliserande stam, fiender till dem båda.
Den nästan obligatoriska djurslakten finns med, men väldigt
sparsamt och är inte alls särskilt påträngande. Det påstås dessutom i filmens
början att den är inspelad på plats och att alla riter är på riktigt, bara
handlingen är påhittad. Vi snuddar nu vid begreppet mondofilm och vad som ser
ut att vara på riktigt och inte kan väl vara upp till var och en att avgöra.
Nu kanske det är dags att berätta lite vad jag tycker om
filmen? Jo, till en början är den faktiskt lite småseg, kanske beroende på att
man förväntar sig en massa äckeleffekter, men när man väl upptäckt att filmen
klarar sig bra utan dem och dessutom till och med blir bättre utan dem, blir
det bara bättre och bättre. Det här är något helt annat än den vanliga
kannibalrullen och den påminner mer om westernklassikern A Man Called Horse än
något annat. Ivan Rassimov är stark i sin roll och Me Me Lai ser både förförisk
och söt ut, ett härligt gåtfullt och hemlighetsfullt leende. Allt insvept i
riktigt tidstypisk musik.
Det här är ett gripande drama och när filmen slutar är i
alla fall inte den här recensentens öga torrt – rekommenderas varmt!