Das Weiβe Band
Regi: Michael Haneke
2009
Drama
Handlingen tar sin början i Tyskland ett par år
för första världskrigets utbrott. I en liten by händer den ena mystiska
omständigheten efter den andra vilka byn lärare noterar. En ryttare kastas av
hästen eftersom man har spänt upp ståltråd i dess väg, Baronens son hittas
pryglas hängande uppochner och en arbetarkvinna faller genom golvet på
sågverket mot en säker död. Har dessa händelser något samband? Vem ligger bakom
och varför? Undan för undan närmar sig byns lärare den hemska sanningen steg
för steg.
Jag har sett
tillräckligt många av Michael Hanekes
filmer för att veta att inget sker på slump eller av misstag i hans filmer. De
är alltid synnerligen genomtänkta och Haneke
själv har en utpräglad fallenhet för historieberättande. Han är dock inte
särskilt tydlig i sitt berättande och åskådaren får själv räkna ut mycket av de
finurliga underliggande meningarna. Han får fram det absolut yttersta av sina
skådespelare och det här är inget undantag. På skådespelarfronten är det ren
perfektion och varenda lite statistroll följer in i det historiska mönstret,
Kostymavdelningen har gjort ett mycket bra jobb och miljöerna är helt magnifikt
tidigt 1900-tal.
Det finns i princip
ingen musik i filmen om ens någon, åtminstone ingen icke diegesisk, vilken ger
en mycket kall och intensiv berättelse. Nerven behålls hela tiden trots att
tempot emellanåt är ohyggligt lågt. Det tar också ett bra tag innan filmen
slutgilltigen griper tag om en och når den punkt där man bara måste få veta hur
det ligger till. Få ledtrådar ges längs vägen men är man vaken kan man visst uppfatta
dem. Någon slutgiltig lösning ges inte förrän i det absoluta slutögonblicket
och inte ens då är man säker på vilken symbolisk betydelse det har på ett metaforiskt
plan.
Det här är alltså en
film som påverkar och fortsätter att påverka efter att man har sett klart den.
Det är så långt ifrån ytlig Hollywoodunderhållning man kan komma och flera
dagar efteråt kan man fortfarande komma på sig själv med att fundera över vissa
scener. Varför, hur och varför är frågor som ständigt återkommer. Kanske är det
en film som man måste se om flera gånger för att fullständigt kunna acceptera
den, för att låta sig fullständigt omslutas i den?
Det är en mycket
vackert svart/vitt foto som andas Sven
Nykvist och faktum är att jag kände en viss närvaro av vår egen Ingmar Bergman när jag såg den. Om Michael Haneke har något speciell
relation till honom har jag ingen aning om och det var väl den ångestladdade
historien som lät mig se likheter kanske? Det är mycket lång film, nästan tre
timmar, och med sitt långsamma berättartempo kräver den en del av sin åskådare.
Man måste vara koncentrerad för att ta åt sig den på ett lämpligt sätt och det
kan vara svårt när det mesta av dialogen sker på tyska. Inte för att det är
något fel på språket i sig och filmen skulle inte fungera lika bra på något
annat språk heller då den utspelar sig i Tyskland, men det verkar som om många
människor har svårt för filmer som inte innehåller engelskspråkig dialog.
Men låter man sig
förföras av filmen, klarar att vara koncentrerad på det långsamma och
symboliska berättandet, inte kräver att det ska hända en massa spännande saker
hela tiden och fascineras av det rika persongalleriet, kommer man säkert att uppskatta
den här filmen.