Alice in Wonderland
Regi: Tim Burton
2010
Fantasy
När Alice var
liten besökte hon ett mystiskt land med varelser som under alla omständigheter
borde vara omöjliga. En galen hattmakare, en katt som försvinner i tid och
otid, en röd drottning med ett oproportionerligt stort huvud och en kanin med
kläder på sig. Djuren kunde, mot allt förnuft, tala och äventyret var
osannolikt fantasifullt. Nu var det emellertid länge sedan och när Alice står i
begrepp att gifta sig, åtminstone friar en man till henne, ser hon en kanin som
hon känner att hon måste följa och när den försvinner i ett hål i ett träd följer
Alice efter och faller, faller och faller ned till Underlandet, en plats hon
inte har några minnen av. Profetian säger dock att den enda som kan besegra Jabberwockyn
är just Alice! Det goda står mot det onda och däremellan finns galenskaperna
och de osannolika figurerna som hon inte minns. Äventyret kan börja!
Det här är förstås inte första gången det görs en
filmatisering av Lewis Carolls
böcker om Alice. Och man behöver inte
gräva särskilt djupt innan man finner att det finns filmer ifrån, i stort sett,
alla nittonhundratalets alla decennier, erotiska variationer, material gjort
direkt för TV och dessutom från jordens alla hörn. Av detta kan man väl dra slutsatsen
att själva grundhistorien om Alice är
väldigt populär? Personligen finner jag den förstås intressant men jag har
aldrig penetrerat den på ett sådant sätt att jag verkligen känner till historiens
alla detaljer. Jag kan därför inte avgöra hur många friheter Tim Burton tagit sig här, men det
struntar jag i. En film som kräver förkunskap i form av att man måste ha läst
boken först anser jag vara, åtminstone ett halvt, misslyckande!
”visuell
perfektion”
Men nu krävs det inte några direkta förkunskaper och
filmen är definitivt inget misslyckande! Jag har sett den sågas på sina håll
men jag förstår verkligen inte varför. Visserligen har ju Tim Burton en mycket speciellt stil på sina filmer och den här
sparar verkligen inte på krutet. Bakgrunderna eller miljöerna är fulständigt
magnifika, oavsett om de är gjorda i en dator eller ej! Karaktärerna är också
mycket speciella! Hur mycket som är Tim
Burtons vision och hur mycket skådespelarna själva påverkat är förstås
svårt att sia om, men när det gäller skådisar av Johnny Depps kaliber vet man att han går in för karaktären till
hundra procent! Och han gör naturligtvis en fantastisk prestation som den galne
hattmakaren. Man kan bara under över hur lång tid det tog att sminka honom
inför varje tagning? Vill man bli fin får man lida pin kanske man kan säga.
Alice, eller Mia Wasikowska som spelar henne, är
självklart mera alldaglig i sin framtoning, men det ligger ju lite i karaktärens
natur. Hon kommer ju från den riktiga världen och man kan inte tas sig vilka
visuella friheter som helst med henne. Det betyder förstås inte att hon,
skådespelarmässigt, gör ett dåligt jobb. Tvärtom om skulle jag snarare vilja
säga! Hon har verkligen fångat det oskyldiga, äventyrslystna, upptäckarglädjen
och det rebelliska i skarven mellan barndomen och vuxenlivet!
Kampen mellan det goda och det onda, som den här filmen
handlar om på ytan, tar sig formen av en maktkamp mellan två systrar: den vita
drottningen (Anne Hathaway), som
står för det goda och den röda drottningen (Helena Bonham Carter) som den ondskefulla motpolen kämpar enligt
urgamla regler och även om det är en kamp på liv och död egentligen finns det
regler som ingen av dem stiger över. Dessutom finns ju den urgamla profetian om
hur saker och ting egentligen ska gå till! Under denna yta kan man, om man
vill, dra paralleller till vad som händer Alice
strax innan hon faller ned i hålet och förflyttas till det fantasifulla landet,
hennes tankar om huruvida hon ska tacka ja till giftermålet eller inte och så
vidare. Man behöver förstås inte läsa in någon djupare mening för att filmen
ska fungera om man inte vill, men jag anser det alltså fullt möjligt att göra
det om man önskar.
”sparar verkligen
inte på krutet”
Men visst kan det vara så at jag överanalyserar
situationen. Tim Burtons starka sida
är att göra visuellt bländande filmer, men han saknar ofta känslan att skapa
mer komplicerade handlingar med flera plan som till exempel gör många av Terry Gilliams filmer så framgångsrika.
Det är förresten inte en så dum jämförelse. Båda dessa filmskapare hänger sig,
mer eller mindre, åt visuella skapelser utöver det vanliga och det skulle vara
mycket intressant att se ett samarbete dem emellan! I väntan på det nöjer jag
med den här filmen som jag räknar som en av de allra främsta från Tim Burton när det gäller visuell
perfektion!
Bilder: © Disney