End
of Man
Aka:
Finis Hominis
Regi:
José Mojica Marins
1971
Komedi
En naken man utan ursprung kliver upp ur havet och börjar genast utföra
olika typer av mirakel. Mannen, som inte behöver gå omkring naken särskilt
länge innan man ger honom kläder, får snabbt ett rykte omkring sig och kallas
för Finis Hominis – den sista människan! Ingen vet hans egentliga motiv, men
det står helt klart att hans läror snart betraktas som farliga och att hans
makt över folket övergår den som staten lyckats upprätthålla. Vem är han och
vart kommer han ifrån?
Att dra paralleller mellan
Finis Hominis och den kristna skriften är inte särskilt svårt. Många av de
mirakel som sker är direkta handlingar som beskrivs i bibeln och det Marins
gjort här är helt enkelt att flytta Jesus till en modern tid i Sao Paolo. Samtidigt
ironiserar han religionens makt över människan och som vanligt finns det också
filosofiska frågeställningar att luta hela filmen emot. Att ingenting existerar
eller händer utan att det finns någon mening bakom den specifika händelsen är
filmens andemening och det är även uttalat flera gånger både i skrift och i det
inledande talet som föregår förtexterna.
Vidare har Marins helt klart
vävt in flera olika historier där bara själva stommen är gemensam, dock vill
jag mena att inget, liksom filmens föresats förespråkar, finns där på slump,
det finns en mening bakom alla händelser som sker. Samhällssatiren är uppenbar
och det är intressant att han tycks ge alla en känga egentligen. I filmen
behandlas han som en Messias, åtminstone för vissa grupper i samhället, med det
hindrar honom inte att tillrättavisa även de som, åtminstone ytligt, verkar
ägna sig åt tro hopp och kärlek, fritt leverne och kanske en syndig tillvaro.
Men även om det inte sker
något på slump i filmen, så är jag lika övertygad om att det inte finns något
rätt eller fel. Det är upp till den enskilde tittaren att skapa de svar man
anser vara befogade i sammanhanget. Då menar jag kanske inte de uppenbara
jämförelser med kristendomen som görs i filmen, där Finis Hominis, mer eller
mindre ordagrant menar att den som är utan skuld kan kasta första stenen, utan
mer själva essensen av det Marins vill ha sagt.
Men även om filmen är
intressant, är den inte lika fängslade som en del andra, minst lika surrealistiska,
filmer som berört samma tema. Utforskar man nätet en smula så kan man se
jämförelser med Jodorowskys The Holy Mountian och El Topo lite varstans och jag
kan helt klart se likheter. Men där Jodorowsky tar steget fullt ut blir Marins
bara surrealist på låtsas. Med det menar jag inte att den här filmen inte är en
mycket märklig betraktelse, för det skulle naturligtvis vara att ljuga, för det
här är synnerligen märkligt. Det är inte bara den övergripande historien.
Marins använder sig också av olika tekniker för att belysa olika, mer eller
mindre, verkliga förhållande i filmen. De mer lågmälda och mindre surrealistiska
partierna beskrivs till exempel med framgång med ett svartvitare foto än de
fantasifullare episoderna med Finis Hominis.
Nåja, tycker ni den här recensionen
blev obegriplig och fragmenterad, så beskriver den faktiskt filmen väldigt bra!