Recension: Wrong Turn 4: Bloody Beginings – 2011

Egentligen behövde vi väl inte ytterligare en del i den här inavelsfesten men det är ändå intressant att någon vill göra en prequel till hur historien tog sin början. Fast egentligen börjar inte historien där den här filmen börjar heller, man skulle kunna göra ytterligare en film med händelserna som föregick denna om man hade haft lust. Faktum är att det inte vore en så dum idé men nu ska vi inte förlora oss i vad som kunde ha varit utan koncentrera oss på vad det här faktiskt är för en film. På det hela taget känns det inte som en del i Wrong Turn serien, miljöerna är fel då det utspelar sig i ett gammalt nedlagt mentalsjukhus snarare än ute i vildmarken. Inavel finns det dock och det är ju nästan ett måste i de här filmerna. Personligen minns jag inte tillräckligt från de existerande filmerna för att kunna göra kopplingarna mellan filmerna. Jag förstår att vissa saker ska anspela på annat utan att egentligen minnas om Ni förstår vad jag menar. Men det är inte så mycket samband egentligen, mer än det uppenbara förstås. Att det är en prequel har mycket liten betydelse och det mest intressanta är dödssätten. Det finns faktiskt ett par riktigt uppfinningsrika sådana!

Till filmens nackdel hör att karaktärerna är bland de mest korkade jag har skådat i en sådan här neo-slasher/hillbilly-horror på länge! Jag menar inte att skådespelarna drar ned intrycket, för jag tycker de sköter sig ganska bra, utan att själva karaktärerna, eller kanske i slutändan manuset, är så dumt att man knappt kan skratta åt det ens en gång. Det finns poänger, det är helt klart och det finns definitivt underhållningsvärde. Däremot finns det inget som överraskar längre, det finns inget nytt och inget som utmärker filmen jämfört med alla andra av samma slag.

5/10

Recension: Resident Evil 2: Apocalypse

Eftersom jag nyligen såg om den första filmen i den här serien och fann den vara bättre än vad mitt minne kunde redovisa tyckte jag att det var lika bra att se om tvåan också. Den här hade jag i princip inga som helst minne ifrån och förväntningarna var lågt ställda. Inga minnen från en film man redan har sett borgar ju inte för någon kvalitativ upplevelse direkt. Och faktum är att det var ingen höjdare heller! Det som hade gjort att ettan varit underhållande var som bortblåst här. Det fanns ingen själ överhuvudtaget och det kändes mest som om man klippt ihop en massa actionscener för sakens egen skull. Ingen handling förde filmen framåt och frånsett ett par saker var det bara gammal skåpmat. Slutscenerna gjorde dock att jag kände mig nödgad att höja slutbetyget ett snäpp då det åtminstone levererade något att fundera över.

5/10

Recension: Resident Evil

Jag såg den här filmen när den var ny och var verkligen inte imponerad! Nej, det var snarare tvärtom faktiskt, jag tyckte det var bland det värsta skräp jag hade sett på länge. Häromdagen såg jag om den för jag tycker om att ge filmer en andra chans ibland och döm av min förvåning när jag fann den riktigt underhållande! Jag vet faktiskt inte vad det var om jag initialt inte hade tyckt om med filmen för nu var det riktigt trevlig underhållning! Milla Jovovich är en skådespelerska jag lärt mig att tycka mycket om de senaste åren och det kanske har något med saken att göra, eller så kanske det beror på att jag denna gång hade mera koll på vad som egentligen skulle hända eller att jag var mer överinseende med den grunda handlingen. Det är som taget ur en serietidning och med tanke på att filmen bygger på ett dataspel är det kanske inte kontigt!? Jag har förvisso aldrig spelat spelet och känner heller inget behov av det men att det är en bra spelidé är uppenbart! Hur som helst genererade den här filmen, vid detta återseende en lust att plöja igenom uppföljarna också. Vi får väl se om jag har ändrat uppfattning om dem också. I och för sig så har jag mycket svaga minnen från dem.

6/10