Inside
Regi: Alexandre Bustillo,
Julien Maury
2007
Horror
En gravid kvinna – Sarah (Alysson Paradis),
fortfarande sörjande sin man efter en tragisk bilolycka med dödlig utgång, blir
attackerad i sitt hem av en galen kvinna (Béatrice Dalle). Den okända kvinnan
tycks veta allt om Sarah, medan Sarah inte har en aning om vem kvinnan är eller
vilka hennes motiv är. Polis tillkallas med de kan inget göra då de menar att
kvinnan redan flytt platsen, de lovar dock återkomma under natten för att
säkerställa att allt står rätt till. Det är till klen tröst för vettskrämda
Sarah när hon senare får vatten på sin kvarn. Den okända kvinnan har tagit sig
in i hennes lägenhet och den verkliga mardrömmen kan börja!
Visst låter
handlingen beskriven här ovan som extremt torftig och inte särskilt
upphetsande. Det är något som redan gjorts till leda kan man kanske tycka, men
det här är verkligen något där man skiljer axet från vetet och en gång för alla
bevisar hur bra man verkligen kan göra en film av den här typen. Det börjar kanske
lite tvekande, som visserligen är viktigt för helheten, men fortsätter
definitivt mycket intensivt. Det finns inte mycket tid att hämta andan och
något så ovanligt som både en riktigt mörk och otäck stämning och
överraskningseffekter kantar filmen. Den är faktiskt riktigt obehaglig
emellanåt.
Detta genereras
framförallt genom två saker. Dels handlar det om enormt välgjorda och blodiga
effekter som verkligen ser realistiska ut. Man kan nästan känna vilken smärta
det gravida offret utstår i sin kamp för överlevnad, eller med vilken
våldsamhet våldet mot de andra aktörerna frambringas. Vore det inte för
någonting annat skulle enbart detta nästan vara tillräckligt för att rendera
filmen ett betyg i de högre divisionerna. Men nu är det alltså inte allt filmen
har att bjuda på, något som också är av synnerlig vikt är själva ljudspåret.
Det är många annorlunda ljud som fungerar som en förstärkning av spänningen och
jag har sällen hört en så effektivljudkavalkad i liknande sammanhang. Det är
riktigt öronbedövande emellanåt.
Förstärkning av
spänningen åstadkoms också av ett utmärkt skådespeleri och närvarande regi. Jag
är kanske fördomsfull nu, men jag tror inte ens det funnits någon chans till
den typen av kvalitéer som filmen besitter om den skapats inom hollywoodindustrin,
inte för att skådespelareliten skulle vara sämre där än i Frankrike, utan
snarare för att man säkerligen skulle ha försökt för mycket och på så sätt
skapat en komisk effekt istället för de obehagskänslor filmen nu frambringar.
Om det franska språket, i kontrast till engelskspråkiga filmer, har någon
inverkan på detta vet jag inte, men att det är klart svårare att, som
recensent, bedöma inlevelsen i replikerna om det handlar om ett språk man inte
behärskar finner jag ställt bortom allt tvivel.
Men det är mer
som är positivt med filmen och som också bidrar till både spänning och stämning.
Till exempel så är det inte bara en främling, vilken som helst, som brutit sig
in hos den ensamma och gravida kvinnan. Hon tycks veta allt om sitt offer och
det är extra roligt att vi – publiken, inte får veta mer om vem hon är än
filmens karaktärer. Vad som händer mera och vem den främmande kvinnan
egentligen är tänker jag inte avslöja, men om du bara ska se en enda film av
det här slaget, se då till att det blir denna. Ingen film i den här genren
kommer nämligen sannolikt att toppa den inom överskådlig framtid!
Rekommenderas å
det varmaste!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar