”Masters of Horror”
Imprint
Regi: Takashi Miike
2005
Horror
En man kommer med båt
till en lite ö i Japan. Ön befolkas av glädjeflickor som hålls i ett järngrepp
av bordellmamman, men den han söker är inte vilken flicka som helst. Det är
hans enda sanna och stora kärlek som han svurit på att ta med sig hem till
Amerika. När han frågar efter henne har man aldrig hört talas om henne, men flickan
han får på köpet när han stannar över natten har en helt annan historia att
berätta. Tålmodigt lyssnar han på hennes historia, en historia om incest,
abort, våldtäkt, tortyr och död.
Man ska inte ha för stora förväntningar på någon film, det
är en sak som jag lärt mig under årens lopp. Men det är svårt när man hör talas
om att Takashi Miikes trettonde episod i den amerikanska TV-rysarserien Masters
of Horror, blivit bannat för att den var FÖR brutal och FÖR grafisk. Då blir
man naturligtvis nyfiken!
För övrigt är det har Takashi Miikes (mannen bakom välkända
och kultförklarade filmer som Audition och Ichi – the Killer) första film på
engelska. Detta skapade naturligtvis en hel del problem. Själv menar regissören
att eftersom han själv hatade skolan är hans engelska mycket sämre än de flesta
japaners, men inte nog med det. Flera av skådespelarna kunde ingen eller mycket
lite engelska inför filmen. De fick helt enkelt nöta in replikerna en efter en
fonetiskt med hjälp av en dialogcoach. Resultatet är enastående!
Handlingen utvecklas krypande genom kvinnans berättelse. Den
blir intensivare ju längre filmen går och mer grotesk och grafisk för varje
detalj som avslöjas. Detta är både bra och dåligt tror jag, då resultatet blir
lite segt och försöken av chockera publiken med riktigt explicita scener blir
lite krystade. Detta beror troligen dock på alldeles för höga förväntningar
från min sida. (Ni vet såna som man inte ska ha på film) och tar man inte
hänsyn till något annat så HAR filmen väldigt påträngande tortyrscener!
Det är också många twists and turns, vilket gör att man till
slut inte kan vara riktigt säker på vad som är sant och inte. Historien
berättas om och om igen endast med små variationer, den ena rysliga och mer
bisarr än den andra. Kul är förresten också att författarinnan (Shimako Iwai)
till boken ”Bokkê, kyôtê” som ligger till grund för filmen, uttrycker sån entusiasm
om att hon till och med tycker den är bättre än hennes bok. Det är ju ett
ganska ovanligt uttalande och måste ju betraktas som ett mycket gott betyg från
det hållet.
En grafisk och brutal film!