Recension: Mega Piranha

I alla avseende en usel film egentligen. Det var kanske inget annat att vänta heller då de flesta djurskräckfilmer vars titel insinuerar storlek har den egenskapen. Men det innebär inte att det inte är underhållande och det må jag säga att den här är! Pirayorna som blir större och större i kombination med det fantastiskt usla skådespeleriet höjer underhållningsvärdet med flera enheter. Och man får också säga att det är ett förhållandevis högt tempo i filmen vilket också bidrar till att höja betyget en smula. Till filmens nackdel, om man nu inte räknar kalkonvärdet som något negativt, är väl att flera av de animerade scener där pirayor anfaller människor, djur, båtar och helikoptrar är ganska uselt utförda. Det blir lite för tramsigt och löjligt emellanåt helt enkelt.

6/10

Recension: The Incredible Hulk

Efter att ha sett filmen Hulk från 2003 och blivit ganska besviken beslöt jag trots allt att ge den här en chans. Det är en fortsättning på vad som hände i första filmen men man har bytt ut samtliga skådisar. Jag kan inte säga att det är någon nackdel även om man kanske saknar Sam Elliott som General Ross. Betty Ross, generalens dotter, spelas denna gång av Liv Tyler och jag tycker det funkar bra, men bäst av allt fungerar Edward Norton som Hulken! Själva historien är mycket bättre berättad och det är till och med intressant att se vad som händer. Det är mindre känsla av serietidningsberättande och det är enbart positivt. Lika positivt är att man har lagt in lite referenser till den gamla TV-serien med Bill Bixby och Lou Ferrigno även om det inte är mycket. Tyvärr lider filmen lite grand av samma sak som den första också, nämligen Hulkens storlek. Det är inte riktigt lika påtagligt här men olika situationer och vinklar framställer Hulken som olika stor och det är inte bra. Hur som helst är det en stabil underhållning för stunden och en film som till och med kanske kan stå pall för ett återseende någon gång i framtiden!

6/10