Django
Regi: Sergio Corbucci
1966
Western
I ett öde ökenlandskap är en kvinna tillfångatagen av några mexikaner.
Hon binds och piskas som straff för något hon har gjort när det plötsligt hörs
pistolskott och de fem mexikanarna faller döda mot marken. Kvinnan kan
emellertid inte andas ut då hon nu istället hamnar i armarna på Major Jacksons
grymma män, ett gäng som håller den lilla närbelägna staden i ett järn grepp.
Dessutom ett gäng som hon en gång redan har flytt ifrån. Mitt i dessa
våldsamheter finns också en främling på väg mot den närbelägna staden. Han drar
envist med sig en likkista, men vem eller vad som ligger i kistan är ett
mysterium.
Det här är en ganska typisk
western egentligen. Skillnaden är att det här var en av dem som, tillsammans
med Sergio Leones dollartrilogi, skapade mallen för hur framtida filmer skulle
se ut och inte tvärtom. Med det menar jag att: visst är det klichéfyllt men
någonstans måste ju klichén skapas.
Att jämföra med Sergio Leones
berömda filmer ligger väl kanske nära till hands här. Framförallt kanske med A
fistful of dollars som kom två år tidigare och oftast räknas som
spaghettiwesterns fader och moder som genre. Men faktum är att båda filmerna är
nyinspelningar på en och samma grund – Akira Kurosawas Yojimbo. Historien är
ganska enkel, en främling hamnar i kläm mellan två rivaliserande gäng och genom
att spela ut dessa mot varandra försöker de att skapa sig själva en nätt summa
pengar.
I den här filmen finns dock en
liten skillnad. Det finns en känsla av otillräcklighet hos hjälten, eller
antihjälten som han egentligen faktiskt är. Man är inte helt säker på att allt
verkligen ska gå hans väg, vilket faktiskt gör det ganska spännande på sina
ställen. Att det finns en inbyggd mystik runt den likkista han släpar runt på gör
sannerligen heller inte saken sämre, vem eller vad finns egentligen i kistan
och varför släpar Django runt på den? Svaret kommer i filmen, men jag tänker
inte avslöja det här.
I övrigt tycker jag filmen är
ganska ojämn. Den är mycket grafisk på sina ställen och kameran väjer inte för
grymheterna. Å andra sidan finns där knappast en enda blodsdroppe under vissa
scener där våldet är sådant att det definitivt borde vara det. Detta gör att
realismen försvinner något.
Annars är filmen tämligen
välspelad och Franco Nero gör en kanoninsats i titelrollen. Han är precis så
gåtfull att det skapas ett intresse kring honom. Man vet inget om Djangos
bakgrund men i och med Franco Neros tolkning av honom blir han spännande och
intressant och man strävar hela tiden efter att snappa upp någon liten bit
fakta som kan skönja ljus över hans karaktärs hemligheter. Sakta men säkert faller
bitarna på plats och till slut har man ”nästan” det helt klart för sig.
En banbrytande spaghettiwestern!