Caligula
Aka: Caligola
Regi: Tinto Brass
1979
Drama
Den romerska kejsaren
Tiberius Ceasar börjar bli till åren kommen. Vid den respektabla åldern av
sjuttiosju år kallar han till sig sin enda levande arvinge – Caligula. Om det
är för att mörda honom och därigenom göra sig av med det sista hotet mot sitt
eget liv eller för att inviga Caligula i maktens hemligheter är inte helt
klart. Under besöket avlider dock Tiberius och Caligula blir ny romersk
kejsare. Därigenom börjar en tid av allehanda galenskaper såsom att utnämna sin
häst till senator, utropa sig själv som Gud och dessutom öppna en statlig
bordell där senatens fruar tvingas agera horor för att bättre på Roms ekonomi.
Förutom detta tar han naturligtvis alla tillfällen akt för att mörda alla hot
mot hans makt och fienderna blir bara fler och fler…
Filmen är så förknippad med explicita sexscener att man ofta
glömmer bort filmens övriga kvalitéer. Att det är ett lysande manus om
Romarikets maktstruktur med enorma påfrestningar på maktens högre positioner
med tillhörande megalomani, paranoia och byråkrati. Eller att det är ett
storslaget kostymdrama som känns riktigt tidsenligt även om miljöerna i en
eller två scener känns aningen konstgjorda. Detta kompenseras dock av mängder
av storslagna och i det närmaste episka avsnitt. Sexet är dessutom endast
utpräglat tydligt vid några få tillfällen. I övrigt är det naturligtvis lite
mer närgånget än vad Hollywood skulle tillåta, men så här tjugofem år efter
filmens premiär är det inget man höjer på ögonbrynen för. Åtminstone inte om
man redan ögnat igenom några av de mer kontroversiella filmerna i
filmhistorien.
Men det är väl lika bra att ta tag i sexscenerna med en gång
så vi får det överstökat. Det finns något enstaka fall av penetrering, en eller
ett par scener med cunnilingus och några fler med fellatio. Det senare torde
också vara det lättaste att visualisera på film av naturliga orsaker. Dessa
scener inkluderar dock inte huvudskådespelarna utan är scener som lades dit i
efterhand av producenten Bob Guccione.
Men för mig är alltså detta av underordnad betydelse även om
många av scenerna helt klart hjälper till att skildra den romerska maktens
dekadans och osedlighet. Galenskapen och omoralen börjar dock inte med Caligula
tre år vid makten. Nej, den är närvarande redan när vi för första gången får en
inblick i hans föregångare Tiberius Ceasars hov. Visserligen har vi då redan
inledningsvis fått reda på Caligulas incestuösa förhållande med sin syster men
det sker nästan lite lekfullt och känns inte riktigt på allvar. Först senare
ställs det bortom allt tvivel att hon är hans enda sanna kärlek.
Men storslagenheten är alltså den här filmens styrka. Redan
från början är illusionen av pampigt hov slående och som jag inledningsvis sa
så är studien av den romerska maktstrukturens förräderi, baktal och paranoia
lysande. Den blir inte heller sämre när Caligula irrar omkring på Roms brokiga
gator i jakten på sitt eget förstånd eller ett uppvaknande. Detta kan utan
tvekan liknas vid Dantes vandring allt längre ned i infernot i den Gudomliga
komedin och är en av filmens mest brillianta scener.
Rekommenderas alla dar i veckan – OM du klarar av lite
kontroversiellt sex!