Cannibal Holocaust
Regi: Ruggero Deodato
1980
Drama
Harold Moore (Robert
Kerman), professor i antropologi, färdas till Sydamerikas ogästvänliga djungler
i jakten på ett förvunnet filmteam. Trots miljön lyckas professorn och hans
guider ta sig längre och längre in i den snåriga urskogen och hittar längs
vägen också ledtrådar till vad som kan ha hänt de försvunna dokumentärfilmarna.
Det är snart ställt bortom allt tvivel att ingen i kvartetten överlevt djungeln
men några av deras filmrullar verkar ha klarat sig hos infödingarna. Professorn
lyckas genom övertalning återfå filmrullarna och beger sig genast hemåt för att
granska dem. Synen som möter honom är så chockerade att han gör allt för att
förhindra den sändning TV vill göra av materialet.
Den lugna inledningsmusiken, ihop med de vackra
djungelflygfotona, vittnar knappast om hur våldsam och brutal den här filmen
egentligen är. Men filmen är ju ganska ökänd, så det lär väl inte komma som
någon chock för någon, om jag säger att den innehåller mycket ultrarealistiskt
våld. Faktum är att man ibland glömmer bort att det är en film man tittar på,
då det finns väldigt få saker som skvallrar om att det här faktiskt inte är på
riktigt och man blir alltså snart varse om att filmen inte är lika fridfull som
inledningsscenerna insinuerar.
Det finns en dokumentarisk känsla över bildspråket som
säkerligen förstärker närvarokänslan och att blanda in både naturbilder och
vilda djur i handlingen är definitivt ett genidrag som bidrar till
dokumentärkänslan. Jag brukar inte kommentera Dvd-utgåvors kvalitet men det här
är helt enkelt för bra för att gå onoterat förbi. Ljusår bättre än den 7-8
handskopia jag såg av filmen i min ungdom och alla detaljer är chockerande
tydliga.
Men vad hände egentligen filmteamet? Professorn undersöker
och intervjuar kollegor och anhöriga och vad han får höra är inte vidare
sympatiskt. Tydligen är de välkända för att iscensätta och fejka sina berömda
dokumentärfilmer, något som blir allt mer tydligt för den upprörda professorn
när han börjar gå igenom deras återfunna material.
Mondogenren får sig en rejäl känga i denna del av filmen och
man kanske till och med skulle kunna gå så långt som att kalla det ett satiriskt
påhopp. Filmteamet gör verkligen allt för bra bilder, till och med offrar sina
egna för en bra film. En del av dessa grymheter ackompanjeras dessutom av samma
lugna musik som inledningsvis användes och tillsammans med de grymma bilderna
och att någon ur filmteamet utropar hur vackert det är, bildar en paradoxal
effekt. Allt är sensationalism och illusionen av äkta återfunna filmrullar är
fantastisk!
Det finns inte nog starka superlativ för att förklara min
kärlek till den här filmen. Den är helt enkelt ett av filmhistoriens allra
viktigaste och bästa verk. Den ifrågasätter vilka som egentligen är vildarna,
infödingarna eller den vite ”civiliserade” mannen. Den väcker avsky och
beundran. Ta bara den berömda sköldpaddsslakten som fortfarande väcker starka
känslor till liv trots att filmen idag är över 25 år gammal. Få filmer har haft
sån genomslagskraft på en hel subkultur och dessutom varit så hatad av sina
motståndare.
Ett riktigt mästerverk!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar