If
Tomorrow Comes
Regi:
Jerry London
1986
Drama
Tracy (Madolyn Smith Osborne) hör inte riktigt hemma i de kretsar hon
rör sig i, hennes fästmans familj är en av de mest inflytelserika i landet och
status är väldigt viktigt för dem. Samma sak kan gälla hans vänner, det är inte
fint nog att jobba på bank, banker är något man äger. Men Tracy skäms inte för
sin bakgrund, hon tycker att honom kommer från en framgångsrik familj där
föräldrarna startade med två tomma händer och skapade ett framgångsrikt företag.
Det finns ingen skam i att detta företag mestadels tillverkade avgasrör. Men så
begår mamman självmord några år efter pappans död och Tracy får veta vilken
gangster som egentligen ligger bakom denna händelse, den som lurat mamman och
plockat ut alla tillgångar ur företaget. Det finns bara en saka att göra – att
hämnas!
Att det handlar om en produktion
gjord för TV är från början väldigt uppenbart. Dessutom är själva historien
uppdelad i tre delar, vilket naturligtvis sammanfaller på ett utmärktsätt med
de tre diskar Nobles Nya utgåva
innehåller. Självklart vävs allt samman i slutändan och det är en naturligt
serie händelser som sker, men ändå men klara och tydliga avbrott mellan dem.
Först ut är Tracys egentliga
hämnd. Hur hon försöker hämnas på gangstern som låg bakom plundringen av
mammans företag och saker och ting går snett. Det visar nämligen att han har
alldeles för mycket kontakter inom rättväsendet och att Tracy dessutom är allt
för blåögd, vilket naturligtvis resulterar i ett långvarigt fängelse straff.
Hennes fästman bryter med henne eftersom familjens status verkar viktigare,
kort sagt så går ett antal sanningar upp för henne innan hon kommer ut.
Samtidigt fokuseras det även på
Jeff Stevens (Tom Berenger) som livnär sig på att blåsa rika människor på deras
pengar, hur han kommer in i samma familj som ratat Tracy och hur han förstår
skillnaden på att blåsa folk som enligt honom förtjänar det och de som inte gör
det, han får inblick i de rikas liv på ett helt annat sätt än tidigare helt
enkelt.
Nåja, Tracy Kommer ut och hämnden
som hon tänkt ut under fängelsestraffet skall verkställas. Det är en trevlig
del och även om det kanske inte är helt realistiskt hela tiden så är det en
ganska underhållande och påhittig hämnd hon har tänkt ut. Den här den slutar på
strax över två timar.
Sedan är det såklart dags för
Tracys återgång till samhället, hur hon går från klarhet till klarhet i att
ingen vill anställa en gammal fängelsekund som hon, även om hennes avsikter
från början varit begripliga. Till slut finns det inget annat väl än att ge sig
in på brottets bana och bli juveltjuv. Jeff Stevens finns med även här, faktum
är att han går som en röd tråd genom historien, det är han som är den konstanta
motparten till Tracy och det är inte svårt att räkna ut var deras relation ska
hamna i slutändan.
Efter diverse äventyr är det
sedan dags för utveckling till fullfjädrad lyxbrottsling, det vill säga, bara
de finaste (och rikaste) offren duger och det är detta tredje delen handlar om.
Här gör också Liam Neeson och David Keith framstående roller, som
interpoolpolis respektive försäkringsagent. De gör visserligen inte sin debut i
serien just under den här episoden, men det är här deras roller har störst
betydelse för handlingen. Detta gäller i synnerhet David Keith som visserligen
länge jagat Tracy, men som nu lyckats övertala interpool att samarbeta med
honom. Hans inre demoner, som vi stiftat bekantskap med sedan tidigare, gör sig
mer och mer påminda och det är uppenbart att han inte tänker ge sig. Det känns
som tvångsbeteenden inte ligger långt borta från hans sida och han måste helt
enkelt lyckas för att få sinnesfrid och detta känns starkt kopplat till
traumatiska barndomsminnen.
På det stora hela tycker jag det
här helt klart är en sevärd och underhållande miniserie. Handlingen är komplex,
åtminstone i det avseendet att det händer ganska mycket, att karaktärernas väga
korsar varandra och att handlingen sträcker sig över ganska många händelser och
lång tid. Å andra sidan pratar vi på en speltid som ligger över fem timmar
också, så det finns ju verkligen utrymme att får plats med en hel del.
Det är lite tantsnusk över det,
även om det är Sidney Sheldon som skrivit boken. Men lite romantik har väl
aldrig heller skadat någon och det är faktiskt ganska nöjsamt med all glamour.
Skådespelarna är snygga och propra och passar onekligen bra in i kontexten.
Även rollerna runtomkring huvudkaraktärerna är stabila och hela produktionen är
tämligen följsam. Den bryter inga givna konventioner, och skapar inga direkta
överraskningar men är å andra sidan lättsam förströelse som lämpar sig utmärkt
att lägga ned några timmar på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar