Mannekäng i rött
Regi: Arne Mattson
1958
Thriller
Kajsa Hillman
(Anna-Lisa Ericsson) går undercover på modehuset La Femme för att ta reda på
var deras toppmodell tagit vägen. Nästan genast börjar mystiska saker hända. Mannekängen
som Kajsa söker efter hittas död i ett skyltfönster och Kapten John Hillman
(Karl-Arne Holmsten) blir också indragen i fallet. Detta är dock bara början
och innan paret vet ordet av är de mitt uppe i värld där det ena mordet tycks
avlösa det andra och där antalet mordmisstänkta bara växer och växer.
Det här är den andra i raden av Arne Mattsons berömda filmer
om deckarparet Hillmans och deras trogna medhjälpare Freddy (Nils Hallberg).
Den här gången handlar det om ett mordmysterium på ett modehus och som titeln
antyder är den här filmad i färg. Det är Hilding Bladh som denna gång gett liv
åt det magnifika fotot som nästan är filmens viktigaste beståndsdel. Det är
oerhört vackert, stämningsfullt och mystiskt, precis som det ska vara.
Självklart finns det även andra positiva saker att säga om
filmen och förutom att skådespelarprestationerna även denna gång levererar en
trovärdighet åt berättelsen, så är det faktiskt spännande nästan hela tiden.
Vem mördaren är avslöjas inte förrän i slutet även om man finner ledtrådar (och
villospår längs vägen). Man skulle nästan kunna säga att det här är en
förhistorisk giallo från Sverige. Mario Bava’s Blood and Black Lace som annars
brukar räknas som den första giallon kom inte förrän sex år senare.
Det som möjligen skiljer den här filmen från de
karaktäristiska gialloingredienserna är de blodiga mordsekvenserna. Sådana
finns et inte här men vem hade å andra sidan räknat med det i en svensk film
från slutet av femtiotalet?
Nåja.. Nu när jag äntligen stiftat bekantskap med denna film
efter att ha skjutit upp mötet i åratal kan jag inte nog uttrycka min kärlek
för filmen. Den har precis allt man kan önska och vore det inte för något annat
skulle enbart slutscenen göra filmen till ett rafflande mästerverk. Ett
sanslöst effektivt bildspråk tillsammans med Hilding Bladhs foto gör att man
nästan håller andan. Det enda problemet är att det här kommer att bli svårt att
toppa av de tre filmer som återstår…