El
Orfananto
Aka:
The Orphanage
Regi:
Juan Antonio Bayona
2007
Drama/Horror
Laura (Belén Rueda) har en idé om att dra igång ett hem för
handikappade barn tillsammans med sin man Carlos (Fernando Cayo) i det barnhem
där hon själv växte upp som föräldralös en gång. Deras adopterade son Simón
(Roger Príncep) finner sig snabbt i den nya miljön och allt eftersom paret
renoverar för att starta verksamheten finner han nya vänner, fantasivänner
påstår föräldrarna, medan han bedyrar att de är äkta. Under invigningsfestligheterna
försvinner Simón spårlöst och går inte att finna. Laura och Carlos blir förstås
utan sig och gör allt som står i deras makt för att hitta sonen även om detta
innebär mer okonventionella metoder genom användande av medier och liknande.
Carlos är skeptisk, men Laura är övertygad om att det är barnhemmets gamla barn
som än en gång vill leka en lek och följer ledtråd efter ledtråd i jakten på
sitt försvunna barn.
Inledningsvis fann jag den här
filmen ganska trist och utan den geist som krävs för att hålla historien
intressant. Allt eftersom förändras dock detta och steglöst blir man mer och
mer intresserad av vad som kommer att hända och hur det hela hänger ihop. Att
det finns en övernaturlig koppling är tämligen självklart, men tvivlet finns också
närvarande hela tiden vilket är bra. Att aldrig vara helt säker på vilken väg
historien kommer att ta är enbart positivt även om det finns starka misstankar
längs vägen.
Skådespelarmässigt är det
tämligen stabilt och även om ingen utmärker sig så där extra mycket är det
mycket trovärdigt rån alla håll. Kanske blir det än mer trovärdigt av just det
faktum att ingen utmärker sig, det blir ett jämt flyt i prestationerna och det
skulle lika gärna kunnat vara på riktigt. Själva spökhistorien, för att filmen
innehåller en sån kan man avslöja utan att röja vitala överraskningar,
eskalerar långsamt och fångar åskådaren i ett järngrepp. Det avslöjas inte för
mycket för tidigt och heller inte för lite för att de senare vändningarna ska
bli obegripliga. Det finns helt enkelt en bra balans som gör att den
genomsnittlige tittaren relativt bekvämt ska kunna lägga pusselbitarna till
rätta utan att för den skull känna att alla fakta presenteras på silverfat.
Det här är också berättelsen
om ett förhållande som är på väg utför. Att Laura och Carlos inte riktigt
fungerar tillsammans är tydligt även om de verkligen försöker att lappa ihop
sitt äktenskap. Att deras som försvinner slår naturligtvis in ytterliggare en
kil emellan dem då de inte alls är överens om vilka metoder som är lämpliga att
använda i sökandet. Carlos är den mer praktiska och rationella typen, medan
Laura tror på de mer spirituella bitarna, eller åtminstone inte är villig att
tillbakavisa dessa möjligheter helt och hållet.
Så… som filmen nu började
tveksamt, så avslutar den med besked och styrka. Det är mycket intressant
framåt slutet och det är också först då man förstår alla detaljer som lagts ut
längs vägen. Allt knyts samman och det som tidigare tycktes vara oviktiga
detaljer får nu sin fulla betydelse. Kanske blir det någon liten extra twist på
slutet, men det betyder å andra sidan att man har något att tänka på efter
filmen slut också. Huruvida filmen skulle ha slutat i ett tidigare skede än vad
den faktiskt gjorde eller inte. Tittar man på extramaterialet fanns det från
början ett ännu längre slut, vilket jag är glad för att fick stryka på foten.
Det hade helt enkelt blivit för mycket. Det finns också andra scener som från
början var med men som plockades bort av olika anledningar. Jag håller med i varje
enskilt fall att dessa beslut var helt riktiga när man hör motivationerna, det
hade helt enkelt blivit för komplicerat med dessa scener intakta.
Rekommenderas!
7/10
7/10