Dokumentär om feministgruppen Femen, Verkar kunna bli rätt så intressant! Planeras att vara klar för festivalvisningar 2013.
Recension: Förintelsen - 1978
Holocaust
Regi:
Marvin J. Chomsky
1978
Drama
Dr Josef Weiss (Fritz Weaver) är en framstående läkare i Berlin och
hans fru Berta (Rosemary Harris) en begåvad pianolärare. Deras äldsta son Karl
(James Woods) gifter sig med sin älskade Inga (Meryl Streep) trots protester
från hennes familj. Familjen Weiss är nämligen judar och i klarsynthetens namn
inser Ingas familj vilka trubbel detta kommer att föra med sig i framtiden. När
tiderna blir svårare och svårare för judarna märks det allt mer vilka sympatier
Ingas familj – Familjen Helms, egentligen har. I precis rättan tid flyr paret
Weiss yngste son Rudi (Joseph Bottoms), då han vägrar anpassa sig efter
nazisterna och får kämpa sig fram genom Europa för att överleva, men han är
åtminstone fri. Vi får också följa den tyske advokaten Eric Dorf (Michael Moriarty),
som till en början bara vill ha ett jobb, men som efter att ha blivit anställd
vid SS snabbt avancerar i graderna då han visar sig vara en drivande kraft
bakom effektiviseringen av den slutgiltiga lösningen – total förintelse av alla
judar i Europa!
Både Meryl Streep och James Woods,
som idag är de största stjärnorna som medverkade i Förintelsen, ser verkligen otroligt unga ut även om de faktiskt var
i trettioårsåldern när filmen, eller miniserien som det faktiskt är, spelades
in. Dock är det inte speciellt tunga roller, eller jag menar, det klart att de
är viktiga och att de får betraktas som huvudroller, men de får inte mest tid
framför kameran utav alla. Det är förstås svårt att bedöma, eftersom handlingen,
delvis utspelar sig under flera år, delvis på grund av att den utspelar sig på
flera platser.
Vi får följa historien genom
att iaktta familjen Weiss medlemmar, ändå från bröllopet mellan Karl och Inga,
som är vad hela historien börjar med. Man märker redan här vilka motsättningar
som finns även om saker och ting ännu inte eskalerat till de nivåer som senare
kommer att bli verklighet. Det är fortfarande ganska oskyldiga bråk som
försiggår och inga direkta inskränkningar har införts mot judarna. Vi får också
redan tidigt, förutom familjerna Weiss och Helms, lära känna Eric Dorf, vars
hustru är en patient hos Dr Weiss.
Eric är en arbetslös advokat
som av sin fru påverkas att söka ett skrivbordsjobb hos SS-chefen Reinhard
Heydrich (David Warner) och det är
riktigt intressant att följa hans utveckling och jag tycker faktiskt att hans
karaktär är den intressantaste av alla. Han är härligt mångfacetterad och även
om han verkar hur kall och hård som helst i tjänsten får man också se honom
bryta ihop framför sin fru, som får trösta honom och man inser också att det
faktiskt är honom som är den drivande kraften bakom hans framsteg och
avancemang i graderna. Jag får inte riktigt grepp på honom, å ena sida framstår
han som en fullständigt hjärtlös officer som endast är intresserad av att effektivisera
processen med judarna, å andra sidan verkar han heller inte helt tillfreds med
sig själv. Kanske är hans sätt att hantera situationen med siffror och
statistik också ett sätt för honom att distansera sig själv från verkligheten.
Det sätt som vi får följa
medlemmarna i familjen Weiss, och alla andra judar vi få lära känna längs vägen
för den delen, är däremot inte särskilt oväntad om än gripande. Man bör vara så
pass välinformerad och utbildad i dagens moderna samhälle att deporteringar och
koncentrationsläger inte längre kommer som en chock. Detta säger jag inte för
att det inte är djupt tragiskt, för det är det naturligtvis, utan snarare just
för att man inte längre chockas av sättet saker och ting är framställt på. Att
chocken över vad som verkligen hände aldrig får lägga sig är något helt annat
och jag kan inte nog poängtera, i likhet med vad jag brukar göra när jag
skriver om den här typen av filmer och historier, vikten av att förmedla en av
de mörkaste delarna i människans historia vidare och lära sig så mycket av den
att vi aldrig någonsin tillåter att den upprepas.
Talande är de autentiska
bilder och filmsnuttar som ingår i miniserien. Att skapa en sådan realism tvärs
igenom alltihop hade givetvis varit starkare än vad som nu blev resultatet, men
jag tror inte att särskilt många av oss hade orkat sig genom sju och en halv
timme superrealism i det har mycket omtöcknande ämnet. Vi får istället lita
till historisk korrekthet på andra sätt och ta till oss av den sensmoral som
finns. Inte alla tyskar framstår som hjärtlösa monster, eller alla judar önskar
livet ur alla tyskar med det är väl å andra sidan inte speciellt svårt att
föreställa sig heller. Man ska inte dra alla över en kam även om det är lätt
att gå med strömmen. En del följer order för att rädda sitt eget skinn bara.
Men serien handlar också om
mer än bara koncentrationslägerpolitik, den handlar om människor. Det är intressant
att vi får chansen att följa händelse förloppet ur flera perspektiv, inte bara från
judarnas utan även tyskarnas sida. Det är inte alltid helt självklart vad som
sker på order och vad som skor av ren övertygelse i judefrågan. Det är mycket
politik och maktkamp och bara för att man är Reichsführer Himmler innebär inte
att man klarar av att bevittna en massavrättning av ryska judar utan att rygga
tillbaka. Det är kanske lättare att sitta bakom ett skrivbord och fatta beslut
om miljoner människor död än att se dem i ögonen trots allt!
Den här serien är kanske inte
den mest grafiska i ämnet och heller inte den mest gripande. Men den tillhör
helt klart eliten av filmatiseringar som får fram känslor av vanmakt och
frustration hos åskådaren. Man vill hoppa in i filmen och påverka utgången av
händelserna. Så mycket är helt klart och det är ingen dålig prestation!
Recension: House of blood - 2006
House
of blood
Aka:
Chain Reaction
Regi:
Olaf Ittenbach
2006
Horror
En fångtransport förolyckas längs vägen och de livsfarliga mördarna som
fraktas rymmer ut i skogen. Inblandad i olyckan är också Dr. Douglas Madsen
(Christopher Kriesa) som hela filmen kretsar sig kring. De tar honom tillfånga
för att han ska kunna behandla den dominantaste fångens bror och ger sig ut i
ödemarken. Efter en stund finner de ett ödsligt beläget litet hus mitt inne i
skogen med en samling besynnerliga människor. De talar en gammaldags dialekt
och varnar dem för att stanna hos dem. Fångarna lyssnar naturligtvis inte och
anser att de är herrar över situationen. Föga anar de den fruktansvärda
sanningen om de blodtörstiga människorna de stött på…
Till en början är filmen
väldigt skrattretande, de sanslöst usla skådisarna som bryter ganska grovt på
tyska, den styltiga och enormt förutsägbara dialogen och den taffliga
handlingen gör att man inte får så stora förhoppningar av de initiala scenerna.
Dock väcks nyfikenheten lite till liv när man upptäcker att historien inte
berättas helt kronologiskt och att man åtminstone försökt att göra en liten underhandling
också och inte bara förlitar sig på en helt endimensionell lösning.
Handlingsmässigt är filmen
ganska upprepande och samma scener används ibland ett flertal gånger. Först
stör man sig kanske lite på det men efter ett tag är det faktiskt ganska
charmigt! Lättare blir det också när man inser att man kanske inte ska ta
filmen på allt för stort allvar utan helt enkelt låta sig underhållas av de,
faktiskt mycket underhållande och våldsamma gorescenerna. För är det något som
är ytterst välgjort så är det filmens splattereffekter. Ibland kan de i och för
sig tyckas vara gjord för effekternas egen skull och vara lite onödiga men på
det stora hela är jag mycket imponerad av dem. Olaf Ittenbach kanske inte är den bäste regissören eller
historieberättaren genom tiderna, men göra bra effekter är i alla fall något
han kan!
Hur man lyckats få med Jürgen Prochnow i rollbesättningen är i
sig en gåta men jag klagar inte. Han äger helt alla andra skådisar i filmen,
torts att han endast medverkar en försvinnande liten del av den. Hans roll lär
inte vara någon speciell utmaning för en skådis av hans kaliber så jag utgår
ifrån att han fick bra betalt för sin medverkan. Hur mycket av filmens totala
budget på 1 million euro som gick till honom är naturligtvis svårt att sia om
men jag förmodar att rätt mycket av den också gick till effektkontot.
På det hela taget tycker jag
filmen är klart godkänd som en stunds förströelse utan att för den delen bli
ett referensverk i sammanhanget. Jag tror förresten jag ska se om den snart då
jag faktiskt tror att den kan växa lite då den första skepticismen nu är
eliminerad!
Etiketter:
2006,
Horror,
Jürgen Prochnow,
Olaf Ittenbach
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)