Recension: The Tall Man – 2012

Inte för att jag har hört talas om det tidigare men The Tall Man är tydligen någon slags legend i still med The Boogeyman som rövar bort barn från sina föräldrar. Mer än så behöver man egentligen inte avslöja av handlingen. Inte för att det egentligen handlar om några övernaturligheter, vilket jag nog hade föredragit – omslaget är ju som gjort för det dessutom – men barn som försvinner är det gott om. Det hela utspelar sig i ett litet samhälle där en stor mängd barn har försvunnit. Man skyller på The Tall Man…

Sanningen är förstås någon helt annan men inte ens när filmen är slut kan man med hundraprocentig säkerhet säga hur det ligger till, vem som egentligen är skyldig och motivet bakom dåden (om det nu finns något då förstås?). Det finns gott om twists i filmen och de förvaltas väl, men trots detta är det, åtminstone till en början, en ganska tempofattig film. Man vill veta mer men förvägras information. Det kunde ha varit hur spännande som helst men alla möjligheter slarvas bort.

Efter halva filmen ungefär händer något och det blir plötsligt oerhört spännande och intressant och jag tänkte – NU äntligen kommer det loss! Tyvärr vara det inte många minuter och man börjar istället fundera över hur man ska lyckas fylla ut den återstående tiden med vettig historia som kan förklara alla händelser. Mjo, eftersom jag till slut ändå inte får alla svaren drar jag slutsatsen att allt man fyller denna tid med inte är ”vettigt” eftersom det inte är förklarande. Missförstå mig inte, jag tycker om när man får fundera lite extra och när allting inte serveras på silverfat men här är det alldeles för många onödiga frågetecken för att jag ska känna mig helt nöjd.

5/10

Recension: Svart Död - 2011

Svart Död
Regi: Daniel Lehmussaari
2011

För trettio år sedan inträffade en gruvolycka där fem gruvarbetare miste livet. Gruvan rasade helt enkelt in och än idag har inte kropparna påträffats. När så en grupp geologer, eller rättare sagt geologstudenter upptäcker gruvans ingång, beslutar de sig för att utforska den. Det kan ju trots allt finnas mineraler där inne som ännu är okända för mänskligheten. Samtidigt håller gruvbolaget själva på att mörka hemligheten gruvan bär på, de fem gruvarbetarna var inte där av vilken anledning som helst – de skulle spränga gruvan och dölja dumpningen av giftigt avfall, ett avfall som förvandlar de döda till zombies om de blir utsatta för det!

Något som Daniel Lehmussaari har haft emot sig i varenda film han har gjort har varit urusla skådespelare och det är sannerligen inte bättre här. Det är förvisso omåttligt underhållande att se på när de försöker leverera sina repliker men det är väl inte riktigt det som är meningen. På något sätt bör väl en zombie vara spännande och helst skrämmande i någon mån också. Tyvärr finns det inget som gör denna film spännande på något enda ställe…

Att det är en lågbudgetfilm är tydligt redan från första sekunden men jag hade förväntat mig något mer. Jag har faktiskt trott att effekterna, både när det gäller gore och zombiesminkningarna skulle vara bättre! Som det är nu ser det mest ut som om dessa zombies är gjorda av papier-maché och det på en väldigt enkel nivå dessutom. Goreeffekterna är det bättre ställt med men eftersom jag inte är särskilt förtjust i tarmar på film är det inget jag intresserade mig särskilt mycket för heller.

Tyvärr finns det ingen tillbakablick för det är något som Daniel Lehmussaari brukar vara riktigt vass på – dialoglösa tillbakablicka hundra år bakåt i tiden eller så. Men det finns trots allt en aspekt med filmen som gör den uthärdlig. Tråkigt nog handlar det om kalkonvärden och den fantastiskt blåsta blonda bruden som gestaltas av Evelina Nilsson! Det blir väl extra roligt på grund av skådespeleriet kanske men denna brud är korkad till och med om man tar till blonda bimbomått! Det är en synnerligen underhållande karaktär!

Manuset är dumt och oerhört långsökt men till och med det hade varit förlåtet om bara skådespelarna hade skött sig en tiodel så bra som i Ed Woods mest kända rulle Plan Nine From Outer Space! Men de håller sig åtminstone till svenska och inte engelska som säkerligen hade skadat filmen än mer. Svenskar som inte kan uttala de engelska repliker som åläggs dem är riktigt pinsamt!

Det går helt enkelt inte att vara snällare mot den här filmen är att hävda dess förträfflighet som norrländsk kalkonrulle.

3/10