Salon
Kitty
Regi:
Tinto Brass
1976
Drama
Salong Kitty är ett glädjehus mitt inne i Berlins och maktens centrum.
Glädjeflickorna är i själva verket nationalsocialistiska tvångsrekryteringar
gjorda av SS-officeren Helmut Wallenberg (Helmut Berger) och deras uppgift är
att rapportera in allt som yppas i sänghalmen, allt som kan tänkas vara viktigt
för tredje riket. Men som om det inte vore nog med flickornas skriftliga
rapporter så avlyssnas också hela horhuset och blir därmed en enda stor hemlig
källa för känslig information. Denna hemliga avlyssning uppdagas dock så
småningom av Bordellmamman Kitty Kellerman (Ingrid Thulin) och glädjeflickan
Margherita (Teresa Ann Savoy) som planerar att hämnas på den makthungrige Wallenberg.
Till att börja med måste man väl säga att varken den här,
eller någon annan film av Tinto Brass passar alla. Å andra sidan så passar väl
varken Ingmar Bergman eller Lars Von Trier alla heller, utan att någon för den
skull någonsin skulle anklaga dessa båda välansedda herrar för att syssla med
pornografi. Med Brass är det annorlunda, hans nakna filmer med kontroversiella
ämnen misstolkas lätt som både det ena och det andra. Troligen beror detta till
mångt och mycket på folks trångsynthet och oförstånd att ta åt sig nakna
kroppar utan att för den delen fantisera ihop mer än som faktiskt visas i
filmerna. Brass egen inställning är solklar och hans definition av skillnaden mellan
erotik och pornografi är svår att missförstå ”Pornography is there to give you
an erection. Erotica is there to give you emotions”.
Salon Kitty är definitivt en sån
film! Att blanda ihop både sex och nazism i samma film kräver mod och en
synnerligen bra ursäkt om man inte vill bli lynchad, åtminstone om man vill att
ens film ska gå till historien och inte bara bli vilken naziploitationrulle som
helst. Det är precis vad Tinto Brass lyckas med i Salon Kitty. Han använder sig
av en stor portion satir och förlöjligar hela det nazistiska konceptet på ett
synnerligen komiskt sätt. Inte minst genom att låta högt uppsatta officerare ägna
sig åt diverse löjeväckande perversiteter, som att använda kvinnokläder under
uniformen eller att slicka och suga på en brödbit gjord för att efterlikna ett
erigerat kön, samtidigt som Viljans Triumf projekteras över scenen. Dessutom
återfinns element av undergivenhet som egentligen kanske inte är helt ovanlig
hos personer i betydande maktställningar. En del kan säkert tycka att mycket av
ovanstående påminner om Ilsa – She Wolf of the SS och jag håller faktiskt med!
Det var också producenternas ursprungliga intention att efterlikna detta flaggskepp
inom nazisploitationgenren, men i och med att Brass tillträdde som filmens
regissör skrevs manuset om.
Det är troligen tack vara detta
som filmen är så snygg som den är och det märks att inte all fokus gått åt till
att välja ut snygga flickor till bordellen, så ytlig är den då rakt inte. Ofta
slås man av hur stiliga sång och dansnumren är och jag tycker verkligen filmen
kommer till sin rätt under dessa scener. Man skulle utan vidare kunna jämföra
med vilken musikal eller showfilm av klassiskt snitt som helst, där kanske
Cabaret ligger närmast till hands!
Något som tyvärr inte alltid är
lika lyckat är att filmens manus gör alla möjliga avstickare. Det är svårt att
koncentrera sig på den egentliga handlingen när man inte riktigt vet vilka
sidospår som är väsentliga och detta gör också att filmen drar ut på tiden och
får sin längd emot sig (lite över två timmar). Å andra sidan är filmens
andemening och sensmoral glasklar, att nazismen enda mål är egocentrisk makt
och ve dem som inte vaknar upp och inser detta. I samband med detta kan man
nämna ett klockrent citat från filmen ”The most important thing is to be on the
winning side!”. Det säger väl en del om att göra det lättaste av situationen,
blunda för verkligheten och följa med strömmen!?
Det finns också en klar likhet
med
Tinto Brass nästa film, hans mer kända
Caligula.
De är båda helt klart en skildring av ett imperium i dekadent förfall och i
likhet med den finns det också i
Salon Kitty några riktigt groteska och
motbjudande sexscener. Till exempel när flickorna testas, med diverse groteska
sexpartners, så de verkligen håller måttet inför uppdraget.
Skådespelarmässigt fungerar
filmen mycket bra och de tre stora rollerna är mycket trovärdiga. Bergmanaktrisen
Ingrid Thulin axlar titelrollen med den äran och Helmut Berger är utmärkt som
SS-officer, dessutom klär Teresa Ann Savoy av sig och springer omkring
lättklädd mest hela tiden. Men vad hade du förväntat dig egentligen, det
handlar ju trots allt om ett horhus!
Vacker och oförglömlig men
aningen seg på sina ställen.