The Beast in Heat
Regi: Luigi Batzella
1977
Drama
I ett av nazisternas läger experimenterar Dr. Ellen Kratsch med en
varelse som ser ut att vara en hybrid mellan människa och apa. Denna varelse
har en enorm sexuell aptit och för att demonstrera vad hon åstadkommit släpas
en ung vacker och naken kvinna in i bestens bur och naturen får sedan göra
sitt. Motståndsrörelsen – partisanerna, får dock nås om hennes omänskliga
experiment och beslutar sig för att en gång för alla stoppa hennes framfart. Detta
visar sig dock vara lättare sagt än gjort och snart är stridigheterna i full
gång. Nazisterna står naturligtvis heller inte handfallna utan fängslar
människor från byn för att genom diverse tortyr tvinga dem att avslöja
partisanerna.
Redan i filmens början framläggs
frågeställningen om människan ska tillåtas agera Gud och med dagens kunskaper i
bakhuvudet dra man förstås snabbt parallellerna till den debatt om
genmanipuleringens etiska och eller moraliska sidor, om det är försvarbart med
detta som utgångspunkt eller inte. Det finns en uppenbar motsättning mellan de
två forskarna som till en början verkar vara involverade i projektet just i
denna fråga. Ganska snart inser man dock att det inte är filmens intention att
problematisera denna frågeställning, snarare vill man exploatera nakna kroppar
och vad passar bättre än att låta den best man har skapat vara outtröttlig när
det gäller sexuella erövringar, den sätter på allt som kastas in i dess bur
helt enkelt.
Det blir en ganska långdragen
scen där förnedringen och smärtan för kvinnan är uppenbar och för de som gillar
sleaze finns det ingen anledning att bli besviken. Guden Eros nämns i
inledningsscenerna och det är inte svårt att förstå vart man vill komma med
denna liknelse, även om jag inte för mitt liv kan föreställa mig någon Gudom i
den hiskeliga kropp besten visar upp.
Efter denna inledande scen
skiftar sedan filmen karaktär en smula, det blir inte längre den lägerfilm i
nazistmiljö som man förväntar sig. Det fokuseras på motståndsrörelsen och vilka
problem nazisterna har att lokalisera dem. En ganska lång transportsträcka
inleds och faktum är att man inte riktigt vet vad som var meningen att göra. Att
förlöjliga och förödmjuka nazisterna är i sig inget ovanligt i den här typen av
film, men jag vet baske mig inte om det är fallet här eller inte. Det är så
klichéfyllt och karikatyrmässigt att det nästan blir tramsigt och jag vet inte
om filmen driver med sig själv eller inte. Vid några tillfällen skulle jag
nästan dra paralleller till slapstick, även om den liknelsen egentligen känns
lite väl grov. Automateld förekommer och folk faller till marken, utan så
mycket som en droppe blod, vid flera tillfällen. Försök till sentimentalitet
blir så uppenbara och sökta att de inte går att ta på allvar överhuvudtaget.
Så repar sig filmen något i och
med den obligatoriska tortyrscenen. Den är blodig och det som utspelas är
ganska uppfinningsrikt. Det är nakna kroppar, både män och kvinnor faktiskt,
mycket sleaze och sexuell tortyr. Råttor, eld och elektricitet används, exempelvis
har man i ett av fallen kopplat elektriskt apertur till en av kvinnorna könsdelar.
Blodet rinner och faktum är att det känns lite konstigt att det förekommer
mycket mera blod i dessa scener än vid dödsskjutningarna som jag nämnde förut.
Det återknyts också äntligen till filmens titel och besten visas på nytt som en
del av den tortyr som pågår. Insinuationen av att knullas till döds av denna
varelse blir till slut helt uppenbar då bestens törst efter sex är omättlig.
Frågan är bara vilken nytta genmanipulationen att skapa en sådan individ skulle
göra för det tredje rikets framgångar?
Nä, det här är en ganska dum film
som endast kan rekommenderas till de allra mest inbitna fansen av
nazisploitationgenren. Är man vansinnigt förtjust i sleaze kan den också funka
eller om man finner det underhållande att se de mest bisarra och absurda
filmerna. I de avseendena ligger den här bra till, det är helt klart!