Eastern Promises
Regi. David Cronenberg
2007
Thriller/Drama
Anna (Naomi
Watts), som är barnmorska, är med och hjälper ett barn till världen. Tragiskt
nog dör barnets mamma under förlossningen och Anna gör det till sin uppgift att
hitta släktingar som barnet kan växa upp hos. I den avlidna mammans handväska
finner hon en dagbok som hjälper henne på traven. Tyvärr är den på ryska, ett
språk som hon inte behärskar, och när hennes farbror, som är ryss, vägrar
hjälpa henne att översätta den tar hon saken i egna händer. Hon finner en
adress till en restaurang och beger sig dit för att undersöka eventuella
kopplingar. Den ryska ägaren förnekar all kännedom om kvinnan med erbjuder sig
att översätta dagboken åt henne. Det visar sig snart att hans intresse för
dagboken är ytterst personligt och att kopplingarna mellan honom och den
avlidna kvinnan är betydligt större än vad någon hade kunnat ana. Plötsligt
befinner Anna sig i en intrig där den ryska maffian är huvudmän och brutalt
våld är en del av vardagen.
Jag är faktiskt lite besviken på David Cronenberg! Inte för att det här inte är en skickligt utförd
film, för hantverket är det absolut inget fel på, utan snarare för att
historien är lite för enkel. Självklart är det en komplex verklighet som målas
upp men det känns som om det finns en bit kvar till de historier som han har
berättat tidigare under sin karriär. Jag har sett samtliga av Cronenbergs filmer utom Fast Company och de allra tidigaste
filmerna Stereo och From the Drain (om nu dessa räknas som
fullvärdiga filmer i Cronenbergs
diskografi?) och även om jag förstås tycker att det här är stabilt utfört
saknar jag nerven som fanns i till exempel Crash.
Jag saknar skönheten från M Butterfly
och jag saknar surrealismen från eXistenZ
och Videodrome!
Men det är som sagt ingen dålig film och jag gillar den
hela vägen, från start till mål. Det är helt klart en film som man är
intresserad hela tiden av. Handlingen kanske inte är den intressantaste och, som
sagt, lite för vardaglig, men rollbesättningen kan man inte klaga på. Naomi Watts har blivit något av en
favoritskådespelerska som, i princip, alltid är lysande, och Viggo Mortensen levererar karaktären
som maffians alltiallo med bravur. Och de rysktalande personligheterna i filmen
levererar sina repliker utan brytning är förstås svårt att veta om man inte kan
språket ut i fingerspetsarna men den ryskklingande brytningen av de
engelskspråkiga replikerna är det sannerligen inget fel på! Det låter klockrent
och är mycket realistiskt!
Våldet är väl inte så där rysligt närvarande framför
kameran utan man får tänka sig det mesta, men det räcker faktiskt. Det handlar
till stor del om trafficking och sexuell människohandel och de delar där man
berör våldtäkt av barn är ganska störande. Tyvärr tycker jag inte att man mår
tillräckligt dåligt av dessa scener, vilket är ett problem som kan bero på att
jag personligen har blivit allt för avtrubbad med åren!
Men för att upprepa mig så vill jag ha Cronenberg lite mer synonym med mer
avancerade handlingar som är något utöver det vanliga, vilket jag inte finner
att den här filmen har. Jag vill ha mer märkligheter värda att fundera över
efter att filmen har tagit slut eller ett lite större djup. För oavsett hur
kompentent gjord filmen är så blir det aldrig mer är ok eller kanske lite
bättre och det tycker jag är lite synd. Hur som helst så ångrar jag absolut
inte att jag såg den och jag uppmanar också alla andra att se den. Lite mer än
bara underhållning för stunden erbjuder den trots allt. Men inte mycket…