Eastern Promises - 2007 - Naomi Watts briljerar som vanligt

Eastern Promises
Regi. David Cronenberg
2007
Thriller/Drama

Anna (Naomi Watts), som är barnmorska, är med och hjälper ett barn till världen. Tragiskt nog dör barnets mamma under förlossningen och Anna gör det till sin uppgift att hitta släktingar som barnet kan växa upp hos. I den avlidna mammans handväska finner hon en dagbok som hjälper henne på traven. Tyvärr är den på ryska, ett språk som hon inte behärskar, och när hennes farbror, som är ryss, vägrar hjälpa henne att översätta den tar hon saken i egna händer. Hon finner en adress till en restaurang och beger sig dit för att undersöka eventuella kopplingar. Den ryska ägaren förnekar all kännedom om kvinnan med erbjuder sig att översätta dagboken åt henne. Det visar sig snart att hans intresse för dagboken är ytterst personligt och att kopplingarna mellan honom och den avlidna kvinnan är betydligt större än vad någon hade kunnat ana. Plötsligt befinner Anna sig i en intrig där den ryska maffian är huvudmän och brutalt våld är en del av vardagen.

Jag är faktiskt lite besviken på David Cronenberg! Inte för att det här inte är en skickligt utförd film, för hantverket är det absolut inget fel på, utan snarare för att historien är lite för enkel. Självklart är det en komplex verklighet som målas upp men det känns som om det finns en bit kvar till de historier som han har berättat tidigare under sin karriär. Jag har sett samtliga av Cronenbergs filmer utom Fast Company och de allra tidigaste filmerna Stereo och From the Drain (om nu dessa räknas som fullvärdiga filmer i Cronenbergs diskografi?) och även om jag förstås tycker att det här är stabilt utfört saknar jag nerven som fanns i till exempel Crash. Jag saknar skönheten från M Butterfly och jag saknar surrealismen från eXistenZ och Videodrome!

Men det är som sagt ingen dålig film och jag gillar den hela vägen, från start till mål. Det är helt klart en film som man är intresserad hela tiden av. Handlingen kanske inte är den intressantaste och, som sagt, lite för vardaglig, men rollbesättningen kan man inte klaga på. Naomi Watts har blivit något av en favoritskådespelerska som, i princip, alltid är lysande, och Viggo Mortensen levererar karaktären som maffians alltiallo med bravur. Och de rysktalande personligheterna i filmen levererar sina repliker utan brytning är förstås svårt att veta om man inte kan språket ut i fingerspetsarna men den ryskklingande brytningen av de engelskspråkiga replikerna är det sannerligen inget fel på! Det låter klockrent och är mycket realistiskt!

Våldet är väl inte så där rysligt närvarande framför kameran utan man får tänka sig det mesta, men det räcker faktiskt. Det handlar till stor del om trafficking och sexuell människohandel och de delar där man berör våldtäkt av barn är ganska störande. Tyvärr tycker jag inte att man mår tillräckligt dåligt av dessa scener, vilket är ett problem som kan bero på att jag personligen har blivit allt för avtrubbad med åren!

Men för att upprepa mig så vill jag ha Cronenberg lite mer synonym med mer avancerade handlingar som är något utöver det vanliga, vilket jag inte finner att den här filmen har. Jag vill ha mer märkligheter värda att fundera över efter att filmen har tagit slut eller ett lite större djup. För oavsett hur kompentent gjord filmen är så blir det aldrig mer är ok eller kanske lite bättre och det tycker jag är lite synd. Hur som helst så ångrar jag absolut inte att jag såg den och jag uppmanar också alla andra att se den. Lite mer än bara underhållning för stunden erbjuder den trots allt. Men inte mycket…