Caché
Regi:
Michael Haneke
2005
Drama/Thriller
Plötsligt upptäcker familjen Laurent att någon iakttar dem när de
hittar videokassetter tagna på deras hem utanför dörren. Eftersom det inte rör
sig om några direkta hot kan polisen inget göra och Georges och Anne är helt
enkelt tvungna att göra sina egna efterforskningar om de vill ha något svar på
mysterierna. Sakta med säkert fattar Georges misstankar mot en person från
barndomen men vill inte gå in på några detaljer när Anne frågar honom. Hela
händelsen tär mer och mer på deras förhållande och när sonen Pierrot försvinner
ställs allting på ända. Georges är övertygad om att hans misstankar är korrekta
och att Majid är den skyldige även om denne nekar till anklagelserna, för hur
kan det annars hänga ihop?
Det är riktigt påträngande och
voyeurismisk redan i inledningsscenerna utan att det egentligen händer
någonting. Det man får ta del av är att en videokamera övervakar ett hus med
omnejd och kommentarer kring detta från filmen huvudkaraktärer som just hittat själva
bandet. Mysteriet tar alltså sin börjar direkt och utan omsvep. Man grips
genast av en nyfikenhet att få reda på hur det egentligen ligger till, vad som
ligger bakom och så vidare. Helt enkelt briljant och med medel så enkla att man
knappt förstår hur effekten åstadkoms. Det finns en otrolig närvaro som
åstadkoms på något mystiskt sätt. Det borde helt enkelt inte vara så intressant
som det faktiskt är och jag vet inte vilka trådar det egentligen är Haneke
rycker i.
Eftersom det inte finns några direkta
hotelser förknippade med övervakningsbanden, även om det förstås måste vara
riktigt obehagligt för de som är utsatta, så kan polisen inget göra. Detta är
också något som filmens karaktärer kommenterar flera gånger i filmen vilket
förstås kan tolkas som någon form av samhällssatirisk kommentar av Haneke.
Jag är inte säker på att så är fallet men efter som jag precis har hans trilogi
om utanförskap (The Seventh Continent,
Bennys Video och 71 Fragment of a Chronology of Chance)
i färskt minne ligger det nära till hand satt göra den typen av tolkningar och
antaganden. För övrigt kan man fråga sig var gränsen för trakasserier
egentligen går, för även om det inte finns någon direkt brottslighet eller
uttalade hot inblandade måste det förstås vara väldigt kränkande för den som
utsätts och det är kanske det som filmen, åtminstone delvis, belyser.
Situationer som i vilken annan
film som helst skulle vara fullständigt orealistiska funkar alldeles utmärkt
här och känns dessutom som fullständigt äkta. Till exempel när någon ringer på
dörren, Georges frågar vem det är med
får naturligtvis inget svar, varvid han, trots allt som tidigare hänt (även om
detta är i filmens början), öppnar dörren, går ut för att se sig omkring för
att sedan gå in igen. Detta skulle vara fullständigt otänkbart att ta på allvar
i någon annan film, men här faller det sig naturligt och dessutom både logiskt
och realistiskt. Återigen kan jag inte peka på någon direkt orsak men det är
uppenbart att Haneke klarar att manipulera åskådaren precis som han vill. Han
ger motivation till skådespelarna att vara fullständigt övertygande. Vad som
händer i denna scen är dock inte speciellt oväntat och resulterar förstås i
ytterliggare ett videoband.
Tyvärr tappar filmen temo efter
ett tag och det som med inledningsscenerna verkade vara en uppvisning i hur man
hanterar just tempo försvinner en smula. Det är fortfarande väldigt bra men det
blir betydligt segare än vad jag hade förväntat mig. Hade stämningen i filmens
början kunnat hålla isig hela filmen igenom hade det här varit ett fantastiskt
mästerverk, men nu får det alltså klara sig med att bli rubricerat som ”bra”! Men
det finns trots allt ett par scener som riktigt överrumplar åskådaren och som
ger filmen tillbaka sin intressanta lyster och i slutändan får man väl säga att
den trots allt är relativt välbalanserad. Något som är synnerligen intressant
är förresten att man inte kan vara helt säker på om man ser det egentliga
händelseförloppet eller en inspelning som plötsligt börjar spolas på ena eller
andra hållet i en video, vilket jag tycker är ett kul grepp. Det är väl ett
sätt att överlista tittaren på och det gillar jag!
Det jag gillar med Haneke
överlag, och den här filmen är inget undantag, är att det händer mycket framför
kameran men inte särskilt mycket med kameran. Skådisarna får göra sitt jobb och
det finns inga direkta kameraåkningar eller udda vinklar som tar fokus från
handlingen eller förvillar tittaren. Det man ser är det man får varken mer
eller mindre. Det är en stabil och statisk kamera som ibland följer en person,
och således inte är lika statisk längre, men som ger effekten av att det blir
än mer närgånget och personligt. Det känns nästan som om man känner personerna
i filmen på ett helt annat plan än vad som brukar vara fallet i andra filmer.
Som tittare formulerar man
förstås sina egna teorier om hur det egentligen ligger till. Dessa sammanfaller
ibland med de ledtrådar vi ges av filmen, men inte alltid. Jag vill inte gå in
på detaljer men jag hade tidigt tydliga misstankar åt ett visst håll, med ett
eller ett par specifika motiv. De teorier som paret själva kommer fram till,
eller Georges egentligen, är också
intressanta och kan mycket väl vara sanna, för man ges inga direkta svar av
filmen, det är helt enkelt upp till var och en att tolka den efter eget huvud.
En egenskap som jag verkligen gillar när det kommer till film! Det är också
delvis detta som gör att man behåller intresset för filmen, intresset för vad
som egentligen har hänt en gång i tiden och den enfaldiga tron på att man kommer
att levereras några svar i slutändan. Det är naturligtvis en lönlös
förhoppning…
Det finns mycket paranoia mellan
raderna och man skulle dessutom kunna uppfatta en underliggande ton av rasism
eller främlingsfientlighet om man är på det humöret. Nu menar jag absolut inte
att Haneke
skulle ta ställning till något om detta ämne i filmen utan ser det mera som en
objektiv betraktelse med en historisk prägel. Det finns också ett eftertryck av
hat och långlivad ovänskap eller avundsjuka som kanske har med främlingsfientligheten
att göra också. Kanske överanalyserar jag, vem vet?
Det som också är intressant men
som för betraktas som en sekundär handling är hur huvudpersonernas äktenskaps
slits och hur deras irritation på själva situationen smittar av sig på varandra.
De bråkar mer än tidigare och det är inget konstigt med det. Kanske är det rent
av så att det är det här som är den egentliga handlingen och själva mysteriet
med vem som bevakar dem som är sekundärt? Det finns som sagt många frågor som
inte får sin lösning efter att filmen har tagit slut!