Angel
Regi: Robert Vincent
O’Neill
1984
Thriller
På dagen heter hon
Molly, går i skolan och har toppbetyg i alla ämnen. Hon är omtyckt av lärarna
och killarna som stöter på henne nekar hon vänligt men bestämt. Hon är helt
enkelt en helylletjej och som vilken femtonårig flicka som helst. På natten
byter hon dock namn till Angel och ger sig ut på gatan för att fnaska. Hon
lever ett dubbelliv som hon avskyr men som krävs för att hon ska hålla en annan
hemlighet hemlig. Hon behöver pengar för att ingen ska upptäcka att hennes
mamma och pappa har övergivet henne och undvika barnhemmet. Den senaste tiden
har en seriemördare, som dödar horor, börjat härja i staden och det oundvikliga
händer förstås. Hennes vänner på gatan mördas en efter en och det liv som hon
trots allt känner en viss trygghet i slås i spillror.
Skådespelarmässigt, framförallt från
huvudrollsinnehaverskan Donna Wilkes,
spretar det lite. Hon är emellanåt hur bra som helst för att i nästa sekund
spelar över eller inte lyckas vara speciellt trovärdig. Överlag klarar hon dock
uppgiften väl och man räknar väl kanske inte med någon ekvilibrism på det
området från en sådan här filmen heller. Vad man däremot lyckas med är att måla
upp en underhållande bild av livet Angel/Molly lever. Det finns en intressant
kontrast mellan hennes dagliga aktiviteter, där hon nästan blir mobbad av
skolans populäraste kille för att hon inte vill släppa till för honom, och det
nattliga livet, som i alla avseenden borde vara eländigt, där hon faktiskt
umgås med personer som bryr sig om henne. Det är mindre ytlighet på natten helt
enkelt.
Ska man titta på exploitation-ingredienser finns det
några scener där bröst ogenerat visas upp i skolans omklädningsrum. Det hela
sker på ett naturligt sätt och känns inte påklistrat på något sätt, vilket är
bra i min bok. Mer sleaze än så, trots filmens ämne, förekommer inte och behövs
heller inte för att det ska bli intressant. Och det är faktiskt lite märkligt,
för det här borde inte tilltala mig. Det handlar egentligen inte om någonting,
eller jo, det gör det förstås, men handlingen är helt omotiverad och det finns
ingen direkt eftertanke någonstans. Åtminstone ser inte jag den, om man räknar
bort kontrasten mellan dag och natt som jag var inne på.
Det är dock en tragisk historia eftersom Molly/Angels
ensamhet och frustration blir större och större allt medan seriemördaren
härjar. Men framförallt blir det ett porträtt av en romantiserad gata av synd.
Inte för att det bara finns horor och hallickar på gaten utan även underhållare
av olika slag. Men ett sådant tillhåll torde vara tämligen kriminellt belastat
och det är det sannerligen inte i den här filmen. Att skildra verkligheten på
ett realistiskt sätt är förmodligen inte meningen heller och om man kan skilja
på film och verklighet ska det heller inte vara något problem.
Hur som helst så gillade jag verkligen den här filmen!