Ne
Le Dis A Personne
Aka:
Tell No One
Regi:
Guillaume Canet
2006
Thriller
För åtta år sedan mördades Margot Beck (Marie-Josée Croze) medan hennes
make Alexandre (François Cluzet) slogs medvetslös. Alexandre blir
huvudmisstänkt för brottet men man nöjer sig senare med att lägga skulden på en
seriemördare då tillvägagångssättet tycks vara identiskt med dennes redan
erkända offer. Alexandre döljer sin smärta genom att begrava sig i sitt jobb
som barnläkare men åtta år senare får han ett mystiskt mejl. När han öppnar det
får han se en lite filmsnutt av en kvinna som Alexandre, trots den urusla
kvalitén på filmen, tycker sig känna igen som sin döda hustru. Samtidigt hittar
polisen ytterliggare två lik som kan ha med Margots våldsamma död att göra och
börjar åter igen att misstänka att allt inte är som Alexandre hela tiden
påstått. De anser helt enkelt att det finns för många luckor i hans historia. Vad
är egentligen sant, vad är förträngt och vilken är den tredje grupp som bevakar
Alexandre och som sannerligen inte är poliser?
Det här är en mycket komplex film
med ett mycket välskrivet manus. Småsaker blir viktiga efter ett tag och
karaktärer som först tyckes vara omotiverade och överflödiga visar sig sedan ha
en väldigt viktig roll för den fortsatta utvecklingen. Sanningen undanhålls och
även om man inte sitter som på nålar är det väldigt spännande att se hur
handlingen utvecklas och kompliceras efter hand. Skådepelarinsatserna är mycket
bra och bär upp det som inte kan tillräknas manuset. Är det rysningar längs
ryggraden och hisnande biljakter du är ute efter måste jag tyvärr göra dig
besviken. Filmen nyttjar sig inte åt så enkla knep för att fånga publikens
intresse!
Förutom sanningssökandet, som är
minst lika intressant för oss – publiken, som för filmens karaktärer, är själva
historieberättande superbt. Framför allt gillar jag gestaltningen av det långa
förhållande paret Margot och Alexandre haft ända sen barnsben. Det vävs
smakfullt in återblickar på både barndom och andra signifikativa händelser i
deras gemensamma liv. Kul är förresten också att det inte är bara i amerikanska
filmer, utan tydligen även i franska, som Volvo representerar den säkra
familjebilen!
Ska man ha något negativt att
säga, och då är jag extremt petig, skulle det vara att man kanske gör det hela
lite för lätt för sig framåt slutet. Inte att filmens twists skulle utgöra
något negativt dimmoln som lägger sig tät över filmen, även om jag kan tycka
att man kanske kunde skippat något av stegen fram till lösningens absoluta
slutskede. Nej, snarare tänker jag på att man inte får något med sig i bagaget
efter filmen, att den liksom bara är slut och att det inte finns några
frågeställningar eller tvivel kvar att filosofera kring.
Men å andra sidan är heller inte,
enligt mitt sätt att se det, filmens mål och syfte, själva slutet, utan snarare
vägen dit, och den kantas ju, som jag tidigare nämnde av en mycket komplex och
intressant historia.
En Superb Film!