Tenebre
Aka: Tenebrae, Unsane
Regi: Dario Argento
1982
Thriller
Peter Neal (Anthony
Franciosa) har just skrivit en ny bok – Tenebre. I samband med detta befinner
han sig i Rom för PR-syften. Knappt har han hunnit till sitt hotellrum förrän
polisen vill fråga ut honom. Man har nämligen funnit en mördad kvinna
tillsammans med några sidor av hans blodiga bok instoppade i munnen. Snart står
det dock klart att detta inte är det sista offret i en komplicerad
mordutredning där mördare tycks hämta sin inspiration från boken. Peter
bestämmer sig efter viss övervägande att det är bra publicitet om han kan
presentera några nya ledtrådar i jakten på mördaren för polisen och inleder en
egen utredning.
Fans av giallos lär inte bli besvikna på den här filmen, men
den är å andra sidan alldeles för välkänd för att ha gått någon riktig fantast
av genren förbi. Man kan dock säga att den här nästan följer det förutbestämda
mönster en giallo förväntas ha och därför lämpar sig ypperligt som nybörjargiallo
för den som vill bekanta sig med genren utan att gå på djupet.
Skådespeleriet är överlag mycket bra och förutom Anthony
Franciosa i huvudrollen får vi också njuta av Dario Argentos dåvarande
livskamrat Daria Nicolodi och den karismatiske B-skådisen John Saxon. Tyvärr
har inte den senare fått särskilt mycket tid framför kameran och det är lite
synd då det är en mycket underhållande aktör att se på.
Men även om skådespeleriet är mycket bra så finns det en del
luckor i historien. Den är lika komplicerad som sig bör men då och då anar man
ändå en del desperata och krystade försök att hemlighålla mördaren för
publiken. Det är naturligtvis inget som sker på bekostnad av våldsamheterna,
som filmen har gott om och när stilistiska mord som ledsagas av en tät spänning
är filmens största epitet tillsammans med en synnerligen effektiv musik, är det
lätt att vara lite extra förlåtande mot en del logiska luckor i handlingen.
Att det finns tillfällen när kameran fladdrar iväg på eget
håll och inte tycks göra något som för handlingen framåt får man också leva
med. Det kan visserligen vara lite irriterande vid ett par tillfällen men samtidigt
fungerar detta trick som stämningshöjare med en ökad spänning som följd och det
är ju precis det man vill ha i en film av det här slaget. Transportsträckor
mellan de kulminerande scenerna är en vanlig del i genren så det är heller
inget att hänga upp sig på. Jag kan också, väldigt ovetenskapligt och mellan
tummen och pekfingret konstatera att dessa är färre i den här filmen än i många
andra giallos.
Har du inte sett där här filmen så föreslår jag att du gör
något åt det genast, för den är alldeles för bra för att gå obemärkt förbi!