Snapped
Regi:
Jeff Prosserman/Julian Van Mil
2005
Horror
Amy (Tiffany Knight) är en konstnärlig fotograf som slutligen får det
stora genombrottet. Åtminstone ser det ut så från hennes synvinkel sett. Hennes
uppdragsgivare är dock inte lika övertygad men handlar på order från sin chef,
den mystiske man som bara tycks existera i andra änden på telefonledningen. I
sin jakt efter de perfekta bilderna måste nu Amy bryta från sin ständigt
påtände pojkvän Trevor (Michael Bien) som dessutom redan hunnit stjäla pengarna
hon fått i förskott till diverse utgifter. Hon måste också iscensätta riktigt
våldsamma fotoskildringar och hur gör man det bäst om inte genom att ta saken i
egna händer. Hennes personlighet ändras mer och mer ju närmare deadlinen hon
kommer. Inget får stå i hennes väg och vad är bättre och våldsammare att
fotografera än egenhändigt utförda mord?
Filmens första groteska scen utlovar
tyvärr mer än vad filmen sedan klarar av att hålla, men historien är trots allt
intressant nog att hålla intresset vid liv ända till slutet. Det finns helt
klart poänger utspridda längs vägen även om de, rent ut sagt, usla
skådespelarinsatserna lämnar en hel del kvar att önska. Undantaget är Tiffany
Knight i huvudrollen som Amy, hon är både castad rätt för rollen och dessutom
ganska övertygande. Man kan alltså säga, utan en allt för stor överdrift, att
filmen är mycket ojämn.
Manuset är kanske inte det mest
välskriva i världshistorien och en del saker som t.ex. Amy’s motivation
utelämnas helt. Dialogen känns verkligen heller inte genomarbetad och så
vidare. Men det är trots allt ganska snyggt gjort och det verkar faktiskt som
det finns en tanke bakom produktionen. Nackdelen är att denna tanke aldrig når
publiken utan tycks vara exklusiv information för filmskaparna själva.
Samtidigt måste man komma ihåg
att det här är första försöket för många av de inblandade både framför och
bakom kameran och de kommer säkert att lära sig av sina misstag till nästa
gång. Det ska bli intressant att se vad dessa personer kan åstadkomma i
framtiden och den här filmen, om inte annat, är en intressant referenspunkt i
deras karriärer.
Men trots att det handlar om mord
och fotografering av detta är filmen inte speciellt grafisk. Åtminstone är det
ingen tydlig betoning på dessa scener, emfas ligger istället på vilken roll det
mystiska galleri har som är så intresserade av brutala våldsskildringar att man
inte ifrågasätter några metoder i konstens namn.
En intressant film, men inget som
för den delen är att rekommendera för den genomsnittlige filmtittaren eller ens
skräckfilmstittaren.