Recension: Kungen av monsterfilmer - KING KONG - 1933



King Kong
Regi: Merian C. Cooper, Ernest B. Schoedsack
1933
Horror/Äventyr

Filmen:

Filmen King Kong behöver väl egentligen ingen närmare presentation. Det är en av de få filmen ”alla” känner till trots, eller kanske tack vare, att den har 80(!) år på nacken! Själva grundhandlingen är lika enkel som genial. Ett filmteam åker till andra sidan jorden för att spela in en spektakulär film. De är medvetna om en legend på en mycket avlägsen ö och åker dit för att filma den. Någon större vetskap om vad det är det egentligen letar efter finns inte. Snart är de dock fullt medvetna om den gigantiska apan – KONG! Apan som dessutom rövar bort filmens stjärnskådespelerska. Naturligtvis kan man inte låta en sådan chans gå om intet, apan ska fångas till varje pris, tas med till New York och visas upp. Det finns oräkneliga rikedomar att tjäna!

Själva sensmoralen i filmen är knappast av skräckfylld natur. Det som filmen framför allt vill förmedla är kärleken mellan odjuret och skönheten – hur en gigantisk apa kan förgöras av det faktum att han faktiskt känner kärlek för skönheten – Fay Wray. Den civiliserade människan missförstår förstås och förstår inte att varelsen vill skydda sin älskade och antar istället att han försöker röva bort henne. Det är en fantastisk historia men det är kanske inte den i sig själv som gör filmen så fabulös. Det är en nyskapande film på många sätt och även om jag inte är någon expert på skräckfilmer från 30-talet så revolutionerade den trickfilmningar och specialeffekter. Filmhistorien är för alltid skyldig Willis O’Brien en stor beundran för sina banbrytande tekniker.









Den är utan tvekan så att den gigantiska apan har huvudrollen. Den ges liv och känslor främst av Willis O’Briens tekniker men även av Max Steiners musik. Det råder ingen som helst tvekan om att han i allra högsta grad lever på vita duken, eller som i det här fallet, i min LED TV! Det är förstås inte den enda varelsen i filmen, om vi pratar om fantasier alltså. På den mystiska ön, där Kong lever som en Gud och tar emot de människooffer som offras till honom, finns också flera dinosaurier och andra jättelika djur. Bildkompositionerna och montagen är magnifika och det är leks mycket med för- och bakgrund, så kallad bakgrundprojektion. Resultatet är fantastiskt!

Som jag ser det är det alltså tekniken snarare än handlingen, skådespeleri eller något annat av det slaget, som är det viktigaste med filmen. Självklart är det tydligt att filmen är gammal, den stopmotion som används så effektivt i filmen kan naturligtvis inte jämföras med vad som skulle kunna åstadkommas i dag. Se bara på Peter Jacksons nyinspelning från 2005. Också en fantastisk film men den skulle knappast kunna existera utan pionjären Willis O’Brien.

Extramaterialet:

Vanligtvis är jag inte särskilt intresserad av extramaterialet. Bildgallerier och filmografier ger mig inte så mycket. Men eftersom det handlar om King Kong tänkte jag trots allt ta och skriva ett par ord om saken. Faktum är att det finns några bildgallerier, men det jag vill fokusera på är snarare dokumentären om filmen som är mycket intressant, sektionen som man fyndigt nog kallar för efterAPningarna – trailers på ett gäng andra filmen med jätte apor. Det är mycket roligt att se dem och efteråt förstår man vilken skillnad det är mellan kungen av Kong filmer. Här ser åtminstone apan gigantisk ut, vilket inte kan sägas vara sanningen i alla av de andra filmerna…







Förutom huvudattraktionen i färglagd version finns också en hel bonusfilm på den andra disken, den mycket intressanta The Most Dangerous Game, vars historia jag har för mig att jag läste någonstans i min ungdom. Tydligen spelade den in simultant med King Kong. Det gällde väl då som nu att vara kostnadseffektiv om man nu redan hade manskap och skådespelare på plats. Det handlar om ett mycket makabert ämne – människojakt! En excentrisk greve har ordnat det så att fartygen ska gå på rev just utanför den ö han bebor. Grevens enda intresse är jakt och efter att redan ha jagat allt som egentligen går att jaga är han uttråkad. De skeppsbrutna tror förstås bara att det är skryt och skrävel tills de får se hans troférum och själv blir villebrådet. Även detta är en mycket bra och spännande film. Den kanske har sin behållning snarare i sin historia och dramaturgi till skillnad från King Kongs effekter men har även den mycket imponerade djungelscener!

10/10

Recension: Two Orphan Vampires – 1997





Faktum är att jag inte hängde med så mycket i filmen. Verkligen inte för att det inte är en vacker film, för det är det absolut! Snarare är det kanske för att den är för vacker, det är för mycket yta och kanske för lite innehåll. Jag drar denna slutsats eftersom jag inte orkade sätta mig in i något mer än den mest ytliga handlingen. Två föräldralösa flickor växer upp med nunnorna på ett kloster, en dag blir de adopterade av en läkare eller liknande som ska studera deras ögon. Flickorna är nämligen båda helt blinda. Vad de inte talar om för någon är dock att de kan se hur bra som helst på natten. De är helt enkelt nattens barn. Tillsammans besöker de kyrkogårdar på nätterna och träffar på en del andra av nattens varelser. Ungefär så…

Filmen är förstås gjord av Frankrikes vampyrregissör nummer ett – Jean Rollin, om det nu var någon som undrade. Några stycken har det nu blivit att jag har recenserat och jag börjar definitivt känna igen stilen. Därför blev jag faktiskt förvånande när jag upptäckte att den här filmen är så pass sent gjord som 1997! Det är inte mycket som har förändrats genom åren. Man känner genast igen sig i stilen, den halverotiska berättartekniken. Frågan är om det är en styrka eller svaghet i det här fallet. Självklart är det en konstnärs styrka att ha en lätt igenkänningsbar stil, men å andra sidan kan det också lätt bli tjatigt om man får se samma sak i film efter film, år efter år.

För mig var det här en ganska tråkig film trots att jag egentligen inte hittar så mycket att klaga på. Inte mer än jag redan konstaterat i alla fall. Det är inte dåligt på något sätt, det är bara det att man tycker sig ha sett allting tidigare…

 5/10