Son of Kong
Regi: Ernest B. Schoedsack
1933
Äventyr
Efter att
jätteapan Kong förstört stora delar av New York är Carl Denham, som fångade den
jättelika apan, snarare eftersökt för att betala för skadorna än för
berömmelsen att ha tagit den jättelika varelsen till civilisationen. I ett
sista försök att undgå att bli totalt bankrutt slår han sig ihop med kaptenen
på fartygen han senast hade affärer med. Tillsammans vill de åka så långt som
möjligt från de stora städerna eftersom de räknar med att det bara är en
tidsfråga innan de förlorar allt de verkligen äger och har. Som det är nu är
det nära, men inte riktigt sanning än. De tänker sig att åka till hamnar dit de
allra största skeppen inte går och syssla med handel. En kväll träffar de på
kapten Englehorn, som en gång i tiden sålde kartan till Skull Island (där man
fann King Kong). Han pratar om att det också lär finnas en skatt på ön… Snart
är kursten åter satt mot den mystiska ön och skatten. Besättningen begår myteri
och lämnar dem där. Till sin stora förvåning dyker snart en udda varelse upp.
Något som inte kan vara något än en son till den jättelika Kong. Denham har
dåligt samvete över vad som hände och bestämmer sig för att hjälpa den ”lilla”
krabaten loss ur kvicksand. Detta är just vad som behövs för att skaffa sig en
trogen vän. Kongs son hjälper nu villigt till i sökandet efter skatten och
skyddar dem mot allehanda andra djur som dyker upp!
Jag vet inte om vi ska kalla det här för uppföljare till King Kong eller inte. Det är ju
onekligen en film som utspelar sig efter den och är beroende av den för att överhuvudtaget
kunna existera. Men de skiljer sig också markant åt stilmässigt! King Kong var mycket mera allvarsam och
hade ett episkt sätt att berätta historien på, den var på något sätt
banbrytande i sina stopmotionanimationer. Inte för att den var först men det
var helt klart en av de första riktigt stora filmerna som verkligen byggde på
tekniken för att överhuvudtaget kunna fungera! Här är åter Willis O’Brien inblandad och det ser bra ut, på många sätt bättre
än i omtalade King Kong. Men tyvärr
är inte snygga stopmotionanimationer allt. Historien är tramsig och det finns
inget av den spänning som gjorde King
Kong fantastisk. Det här är helt enkelt bara ett sätt att försöka tjäna
pengar på konceptet.
King Kongs son känns överdrivet mänsklig i sina rörelser
och i sitt sätt att slåss med de andra djuren. Det är mer uppenbart att det
handlar om animeringar när man inte gör det på rätt sätt. Som äventyrsfilm och
som underhållning för stunden fungerar det absolut men det är ingen film som
når de högsta höjderna. Hur väl den står sig mot andra kongsploitationrullar
vågar jag inte uttala mig om eftersom jag anser att min kunskap på området inte
är stor nog för att göra bedömningen.
Det finns lite andra tekniker här. Allt sker inte i
bakgrunden på samma sätt som i King Kong.
Man har vänt lite på det vid ett par tillfällen och satt animationerna i
förgrunden och skådespelarna bak istället. Det ger åtminstone lite variation! Jag
vet inte om det är på grund av eller tack vare den billiga historien som det
trots allt är effekterna som är det väsentliga även med denna filmen men den kommer
ändå inte närheten av King Kong. Man
har helt enkelt tagit i för mycket. Man har försökt ge apan för mycket karaktär
den här gången och det blir bara fånigt! Det här är nog bara en film som vänder
sig till riktiga genredårar – som jag…
6/10