Dead Friend
Aka: The Ghost
Regi: Tae-Kyeong Kim
2004
Horror
Ji-Won (Ha-Neul Kim) lider av amnesi och kan inte minnas sitt eget
förflutna, inte ens den traumatiska händelse som orsakat hennes problem. Hon är
inte speciellt omtyckt i skolan men när hon försöker fråga de andra vad hon
egentligen gjort och vad de har emot henne får hon inte några riktiga svar.
Mysiska saker inträffar runt omkring henne och hennes närmaste kamrater dör en
efter en under gåtfulla omständigheter. Till sin hjälp har hon en kille som
tydligen vill vara hennes vän trots allt som hänt. Allt eftersom hennes
undersökningar fortgår ser hon fler och fler syner av en flicka. Vilken
betydelse har denna flicka egentligen? Kan sanningen om den traumatiska
händelse kasta ljus över allt som hänt?
Det här är, i mångt och
mycket, en regelrätt spökfilm med allt som där tillhör. Den asiatiska varianten
av dessa tenderar att ofta bli väldigt komplicerad och svår att överblicka. Det
här är inget undantag. Det är svårt at hålla reda på vem som är vem i de
otaliga tillbakablickarna som sammanbinder filmen. Men det är snyggt gjort,
enstaka skrämselbilder blandas med ett väldigt vackert foto och filmen
förtjänar ett del extra poäng bara av denna anledning. Nackdelen är som sagt
att den är svår att hänga med i, framförallt i de partier som känns
ointressanta och kanske t.o.m. lite oinspirerade. För filmen är faktisk lite
ojämn. De första scenerna i filmen fångar verkligen tittaren i ett järngrepp
och det som sedan följer är av varierande dragningskraft. Stundtals kan man
inte ta ögonen från TV:n men stundtals vill man stänga av och gå och lägga sig.
Saken görs inte heller lättare
av att huvudpersonen lider av amnesi och att tittaren inte bjuds på fler svar
än henne. Man har således ingen möjlighet att göra en bedömning av vad som kan
anses vara viktigt och relevant i sammanhanget.
Långsamt, enligt den asiatiska
metoden med minimalt musikspår och med nästan statisk iakttagande kamera, får
man reda på mer och mer om både henne och de händelser som lett till denna
minnesförlust. Tyvärr tar sig detta ofta vägen av både böljande stripigt
hårsvall och stirrande blodsprängda ögon och det kanske börjar bli lite tjatigt
vid det här laget. Dessutom tycks den asiatiska skräckfilmsvågen ofta fokusera
på vatten, jag vet inte om asiater är livrädda för just detta men det tycks i
alla fall finnas något, nästan mytologiskt, som fascinerar dem vid detta ämne.
Bryr man sig däremot inte om denna upprepning och står ut med att det inte är
särskilt originellt skulle jag helt klar rekommendera filmen, den är värd att
se minst en gång.