Recension: Mooseman - 2005

Mooseman
Regi: Konke & Callan
2005

Forest har just gått ut superhjälteskolan som bäst i klassen. Han vill inget hellre än bli den stora hjälten Moosemans ständiga följeslagare och medarbetare. Samtidigt rymmer det beryktade superskurken Cock från fängelseön Crock Island. Hans förspiller ingen tid utan börjar genast smida sina ondskefulla planer. Ska Mooseman of Forest lyckas stoppa den illvillige superskurken innan det är för sent?

Den senaste filmen från CallKon Produktion! Den här gången är det ingen speciell lång film (ca 15 minuter) och mera som ett pilotavsnitt till en serie med tillhörande cliffhangerslut.

Man har den här gången av någon anledning valt att göra filmen på engelska och det var kanske inte helt nödvändigt. Visserligen finns det en del humor i hur karaktärerna uttalar orden och verkligen försöker att dölja sin skandinaviska accent men det känns ändå som att svensk amatörfilm gör sig bäst på svenska. Framförallt om man ska ägna sig lika mycket åt ordvitsar och dylikt som man skulle kunna hoppas.

Nu finns det inte alls lika mycket av ordvitsarna här som i föregående verk. Jämfört med dödligt hämnd 2 är det ganska magert och inte lika parodiskt heller, åtminstone inte i lika många riktningar. Det känns som om man valt att satsa på att driva med Batman-serien från 60-talet och nöjt sig med det. Det kanske var rätt väg att gå men risken finns också att man tömmer ut sina asocieringsmöjligheter och därmed hämmar sig själv i det långa loppet.

I vilket fall som helst är det en hysteriskt rolig amatörfilm där det verkligen märks att både folket framför och bakom kameran har roligt och det är väl precis det man ska ha med amatörfilm? Fortsättningen planeras att spelas in i sommar och vi får väl hoppas det inte dröjer alltför länge efter det innan vi får se den.

Rekommenderas framför allt om man är fan av gamla Batmanserien!

---

Med tanke på att recensionen vid det här laget har några år på sig ska man nog ta utlovade uppföljaren med en nypa salt!