Histories
Extraordinaires
Aka:
Sagor från de Döda, Spirits of the Dead
Regi:
Federico Fellini, Louis Malle, Roger Vadim
1968
Horror
Tre historier ur Edgar Allan Poes rika arkiv berättas. Först är det
Metzengerstein i en medeltida miljö som handlar om den exentriska grevinnan som
blir så kär i sin egen kusin att hon blir helt besatt. William Wilson tar sedan
över med en berättelse om grymhet och dubbelgångare för att slutligen avslutas
med Toby Dammit som kommer till Rom för att spela in en katolsk västern men
mest tycks vara intresserad av sin ersättning för rollen.
Jag har läst samtliga av Edgar Allan Poes Sällsamma Historier
och är väl bekant med två av de här historierna sedan tidigare. Den tredje, den
som sista historien i filmen – Toby Dammit,
bygger på känner jag inte alls igen. Antingen har jag mer eller mindre sovit
mig igenom den historien eller så finns den inte alls med i Sällsamma
Historier. Ett tredje alternativ är förstås att den är så omgjord att jag inte
längre känner igen den. Hur som helst kan det inte vara en av de mest kända
historierna vilket jag dock anser de två första vara.
Därmed inte sagt att de tillhör
det absoluta toppskiktet av fantasi eller fasansfullhet. Och det är självklart
svårt att slå den spridning som exempelvis Den
Svarta Katten har fått genom åren. Men nog om det! Det här är tre historier
som utspelar sig i olika tid och rum och formmässigt inte heller påminner
särskilt mycket om varandra. Den första - Metzengestein,
är onekligen den mest erotiskt laddade av de tre. Jane Fonda är oerhört vacker och gör en utomordentlig tolkning av
den lössläppta grevinnan. Hennes galenskap är påträngande och hennes makt är
total verkar det som. Det är bara en sak hon inte rår över och det råkar vara
den hon mest av allt vill ha. Inget konstigt egentligen kanske men det blir en
mycket trevlig tolkning av berättelsen som jag tycker är rejält omgjord, vilket
är bra. Det är roligare när historierna har gjorts personliga av regissörerna
än när de bara berättas efter Poes
manus.
William Wilson känns inte riktigt lika personlig i mina ögon. Jag
kan inte heller säga att den är lika tacksam att göra till något eget. Det finns
en inneboende moralisering i själva berättelsen som är svår att ignorera och
det är också precis vad som berättas. William
Wilson som är allt annat än trevlig råkar ut för sin dubbelgångare som är
den enda som sätter sig upp mot honom och tillrättavisar honom. Denna
dubbelgångare avslöjar honom när han fuskar och sätter honom på plats. Det är
en effektivt berättad historia men jag hade önskat att det fanns en lite
vassare sluttwist på historien. Det tar liksom bara slut…
Det gör också den tredje
berättelsen – Toby Dammit, som jag
inte känner igen alls. Jag tycker också att det är den klenaste historien av
dem alla även om den framåt slutet blir relativt gruvlig. Jag tycker dock inte att
genomförandet är riktigt i klass med de två första berättelserna och det blir
en ganska klen avslutning på antologin.
Det som är roligt är att det faktiskt
inte är helt uttjatade historier som berättas. Den Svarta Katten, som jag nämnde tidigare har till exempel
filmatiserats till leda och det har vissa andra av Edgar Allan Poes berättelser gjorts också. Detta gör att den här
antologin faktiskt känns lite fräsch trots allt – även om den är gjort i slutet
av sextiotalet!